Uusi Viking Glory aloitti liikennöinnin maaliskuussa – Stig Pernell on työskennellyt matkustajalaivoilla lähes 40 vuotta

Laivalla työpäivät ovat pitkiä, jotta kaikki saadaan kuntoon.

Kaunis aurinkoinen maaliskuun aamu valkenee Turun satamassa ja ilmassa on jo lähestyvän kevään tuntua.

Viking Gloryn intendentti Stig Pernell on ehtinyt syödä aamiaisen ja selailla sähköpostinsa ennen kuin pysähtyy katselemaan laivan suuresta ikkunasta, miten matkustajat täyttävät laivaan johtavan terminaaliputken saapuakseen alukselle.

Pernell on silminnähden tyytyväinen, sillä uusi laiva on otettu hyvin vastaan ja asiakaspalaute on ollut innostunutta. Hän on ennättänyt työskennellä uransa aikana lähes jokaisella Viking Linen aluksella. Ja jokaisella laivalla on ollut aikanaan omat hyvät ominaisuutensa.

– Viking Glory on totta kai minulle se kaikkein tärkein alus juuri nyt, koska olen ollut mukana tässä projektissa aivan alusta, vuodesta 2015 asti.

Alussa oli vain tyhjä laiva, johon piti ryhtyä suunnittelemaan ravintoloiden, kokoustilojen ja muiden toimintojen sijoittelua. Ne vaihtoivat sijaintiaan monta kertaa ennen kuin löysivät nykyiset paikkansa.

Olen urani aikana nähnyt todella monia ihmisiä, jotka ovat todenneet hetken laivalla oltuaan, että ”tämä ei ole minun juttuni”.

Stig Pernell

– Tämä seitsemän vuotta on ollut hienoa aikaa ja vaatinut paljon työtä. Tiimimme tutki, millaisia ratkaisuja on maailmalla ja minkälaisia trendejä on tulossa. Haimme ihan uudenlaista kokonaisuutta, mutta ei mitään sellaista, joka olisi ollut jo valmiina jossakin muualla liikennöivässä laivassa. Teimme aivan oman linjauksemme, johon me uskoimme.

Pernell kertoo, että yksi oivalluksista oli se, että kaikkien ikkunapintojen pitää olla isoja, jotta saaristo tuodaan ikään kuin sisälle laivaan. Materiaalit valittiin pohjoismaisista lähialueiden materiaaleista. Sama linja jatkui esimerkiksi keittiömestareiden suunnittelemissa menuissa.

Pernellin mukaan laivan intendenttiä voi verrata ”maapuolen” hotellinjohtajaan.

– Minulla on laivan kaupallinen vastuu, kaikki laivan myynnit myymälöissä, ravintoloissa ja hotellissa sekä asiakasviihtyvyys. Se on todella tärkeä vastuualue.

– Toki viimeinen vastuu koko laivasta on kapteenilla, hänellä on aina jakamaton päätösvalta. Kukaan ei voi sanella hänelle, miten laivalla toimitaan. Käytännössä kapteeni ja intendentti muodostavat toimivan parivaljakon.

Pernellin mielestä parasta intendentin tehtävässä on toimiminen ihmisten parissa.

– Ja se, että kun herään aamulla laivalla, en tiedä yhtään minkälainen päivä on edessä.

Intendentin aamu alkaa seitsemältä. Aamupalan jälkeen hän käy toimistossa lukemassa sähköpostit ennen kuin laivan lastaus alkaa Turussa. Arkipäivät täyttyvät erilaisista palavereista laivaväen kanssa tai Teamsissa.

– Glorylla alku on ollut niin hektinen, etten osaa vielä kuvailla normipäivää. Viking Gracella pidin Maarianhaminan jälkeen pienen tauon ja kävin kuntosalilla treenaamassa tai juoksemassa ja päivällisellä, jonka jälkeen työt jatkuivat noin kello 22 saakka, jotta ehdin nähdä televisiosta uutiset, Pernell kertoo.

– Glorylla se ei ole onnistunut vielä kertaakaan. Uudella laivalla tehdään pitkiä työpäiviä, jotta saamme kaiken kuntoon. Nukkumaan pääsen lähempänä puolta yötä. Sen jälkeen nukkuukin todella hyvin, hän naurahtaa.

Työ merellisessä ympäristössä poikkeaa melkoisesti työstä maalla. Intendentillä on laivalla vuorossa noin 110–150 alaista. Vuoroa eli ”työpassia” vaihdetaan 7-10 päivän välein, työtehtävästä riippuen.

Esimerkiksi yhdeksän työpäivän jälkeen on yhdeksän vapaapäivää. Vaihdot tehdään arkipäivinä, ei koskaan viikonloppuisin.

Työ, jossa ollaan kiinni viikon verran kerrallaan, ei Stig Pernellin mukaan sovi kaikille.

– Olen urani aikana nähnyt todella monia ihmisiä, jotka ovat todenneet hetken laivalla oltuaan, että ”tämä ei ole minun juttuni”. Jos merimiehellä on perhettä, koko perheen pitää ymmärtää elämää, jossa isä tai äiti ovat viikon poissa kotoa.

Kun Pernellin lapset olivat pieniä, moni kysyi, miten hän voi olla kymmenen päivää poissa lastensa luota.

– Muistutin, että minä olen myös kotona heidän kanssaan seuraavat kymmenen päivää. Vuoden aikana olen paljon enemmän heidän kanssaan kuin jos olisin tavallisessa työpaikassa. Sen kymmenen päivää olen kotona 24/7, voin hakea heidät koulusta ja osallistua kaikkiin heidän harrastuksiinsa. Työssä ollessani vaimo hoiti osan lasten asioista ja meillä oli hyvä naapuriverkosto, joka huolehti monista muista asioista. Hoidimme asioita vuorotellen.

Pernell muistuttaa, että työssä on helpotkin puolensa. Kaikilla työntekijöillä on omat ikkunalliset hytit ja laivalla on hyvä kuntosali.

– Ei tarvitse käydä kaupassa tai tehdä ruokaa, ei siivota hyttiä tai pestä vaatteita, saa matkustella ja tästä vielä maksetaan hyvää palkkaakin, Pernell naurahtaa.

Työmatka on myös lyhyt, eikä aamuisin tarvitse puhdistaa auton jäätyneitä ikkunoita.

Turun läheltä Paraisilta kotoisin oleva Pernell asuu nykyisin Turussa. Lapsuuden perheessä meriala näytti houkuttelevalta työpaikalta ja kaikki neljä veljestä hakeutuivat laivalle.

– Viking Mariellan alkuaikoina olimme kaikki neljä muutaman kuukauden töissä samalla laivalla.

Pernell aloitti työuransa jo 16-vuotiaana koululaisena kesätöissä, silloisella Viking I -aluksella.

Hänen omat poikansa, nyt jo 32- ja 36-vuotiaat, olivat opiskeluaikana töissä Isabellalla ja Amorellalla, mutta lopulta kumpikin on löytänyt ammattinsa aivan muulta alalta.

– Aloitin tuolloin, vuonna 1979, ”keittiökallena”, kuten siihen aikaan niin moni muukin tuleva merimies. Ehdin työskennellä myös myymälöissä, kunnes Ahvenanmaan Hotelli- ja ravintolakoulun käytyäni siirryin ravintolapuolelle. Olen myös käynyt kursseilla nykyisessä Haaga-Heliassa, Pernell kertoo.

Meritöissä on siis vierähtänyt jo melkein 40 vuotta. Ura on tarjonnut haasteita ja mahdollisuuksia edetä. Pernell siirtyi esimiestehtäviin jo 25-vuotiaana Viking Mariellalla. Viking Linen aluksista vain XPRS:issä ja Rosellalla hän ei ole ehtinyt työskennellä.

Laiva

Viking Glory aloitti liikennöinnin 1.3.2022

Viking Glory liikennöi reitillä Turku–Maarianhamina–Tukholma. Uutta alusta sanotaan yhdeksi maailman ilmastoviisaimmista matkustaja-aluksista.

Pituus 222,55 metriä

Leveys 35 metriä

Nopeus 22,1 solmua

Matkustajia 2 800

Miehistöä 200

Kaistametrejä 1 500 metriä

Etusivulla nyt

Luetuimmat