Hus tutki: Tällaisia vammoja sähköpotkulautailijoille tulee, hoidettu jopa teholla – Kustannukset pelkästään Helsingissä 1,7 miljoonaa

Lähes puolella Husin päivystykseen saapuneista sähköpotkulautailijoilla oli viime vuonna keskivaikeita tai sitä vaikeampia vammoja. Pahimmillaan onnettomuus on johtanut leikkauksiin ja jopa tehohoitoon.

– Puolet vammoista oli hoitoa vaativista murtumista aina henkeä uhkaaviin vammoihin. Loukkaantuneet olivat nuoria, joten jotkut potilaat menettivät useita terveitä vuosia, kertoo tiedotteessa väitöskirjatutkija, erikoistuvana lääkärinä työskentelevä Henri Vasara Hus Akuutista.

Tiedot ilmenevät Husin tutkimuksesta, jossa analysoitiin 446 viime sähköpotkulautoihin liittyvää päivystystapausta viime vuodelta. Tutkimuksessa selvitettiin sähköpotkulautailijoiden vammojen lukumäärää, laatua ja niiden aiheuttamia kustannuksia. Potilaita hoidettiin Haartmanin, Malmin ja Töölön sairaaloissa.

Husin mukaan tutkimus tehtiin, koska päivystyksessä havahduttiin sähköpotkulautailijoiden määrän nopeaan kasvuun.

Poliisin raju video näyttää: Tästä tulee sähköpotkulautailijalle päiväsakkoja – ja järeämpikin seuraus mahdollinen

Suurin osa onnettomuuksista oli tapahtunut kesäviikonloppuina ja iltaisin tai öisin.

Selvityksessä mukana olleista hoidetuista joka toinen oli päihtynyt ja humalatila oli keskimäärin 1,6 promillea.

Lailliselle tankojuoppoudelle voi tulla loppu – Nyt poliisilla on hyvin vähän keinoja puuttua humalassa pyöräilyyn ja skuuttailuun

Potilaiden keski-ikä oli 26 vuotta ja 59 prosenttia oli miehiä.

Potilaista 14 eli vain kolme prosenttia oli tiettävästi käyttänyt kypärää.

Yle: Skuuttiturmia sattuu niin paljon, että niille tullee syykoodi tautiluokitusjärjestelmään

446 vammasta 257 oli lieviä, 155 keskivaikeita, 30 vaikeita sekä kolme hyvin vaikeaa ja yksi erittäin vaikea vamma.

Lievät vammat olivat aivotärähdyksiä, nivelten nyrjähdyksiä ja pinnallisia haavoja. Keskivaikeat vammat olivat enimmäkseen lievempiä murtumia tai hankalampia nivelsidevammoja.

Vaikeisiin vammoihin lueteltiin lievemmät aivoverenvuodot, pitkäaikaista kuntoutusta vaativat murtumat sekä nivelsidevammat.

Hyvin ja erittäin vaikeita olivat vakavat aivoverenvuodot sekä muut henkeä uhkaavat verenvuodot.

Sairaalassa hoidetuista sähköpotkulaudalla loukkaantuneista 53:lle tehtiin leikkaus, ja heistä kahdelle kaksi leikkausta ja yhdelle neljä leikkausta. Potilaista 60 tarvitsi seurantaa vuodeosastolla ja viisi teho-osastolla.

Sähköpotkulautojen liikennesäännöissä vielä paljon opittavaa – Tämän tärkeän säännön tietää vain 59 prosenttia

Husin mukaan pahimmat murtumat syntyivät törmäyksistä toiseen ajoneuvoon ja vaarallisuutta lisäsi ajajan päihtymys.

Skuuttionnettomuudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi, tutkimuksesta selviää: Pelkästään Helsingissä sattuneet sähköpotkulautaonnettomuudet maksoivat yhteiskunnalle viime vuonna peräti 1 712 400 euroa. Yksityisen sektorin kustannuksia ei tarkasteltu.

Päivystyskäyntien kustannuksiksi arvioitiin 137 680 euroa, seurantakäyntien ja kuvantamisen yhteensä 200 000 euroa, leikkausten noin 234 459 euroa, osastopäivien 138 625 euroa.

Sairaanhoitopiirin kunnilta Hus laskutti yhteensä noin 886 888 euroa.

Työpoissaolojen kustannuksiksi arvioitiin 845 511 euroa.

"Armoa ei anneta" – Poliisi on nyt ottamassa kovat keinot käyttöön sähköpotkulautailijoiden kanssa – IS: Jalkakäytävillä ajavat kuriin komentokaiuttimella

Tulokset osoittavat Husin mukaan sen, että sähköpotkulautojen käyttörajoituksia pitäisi pohtia uudelleen.

– Selvityksessämme näkyy selvästi, että onnettomuudet kasautuvat myöhäisiin iltoihin ja varhaisiin aamuihin ja ajajat ovat olleet usein päihtyneitä. Tähänastiset rajoitukset ovat nykyisen tiedon valossa perusteltuja. Onnettomuuksien määrän kehittymistä on kuitenkin edelleen seurattava tarkasti ja keskustelua rajoituksien suhteen jatkettava, Vasara summaa tiedotteessa.

Helsingissä vuokrasähköpotkulautoja ei tällä hetkellä ole saatavilla viikonloppuöisin kello 00–05. Päivisin vuokrapotkulautojen enimmäisnopeus on laskettu 25:stä 20 kilometriin tunnissa ja öisin 15 kilometriin tunnissa.

Nyt tehtyä selvitystä hyödyntää Husin mukaan sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamista varten perustettu Helsingin kaupungin, sähköpotkulautavalmistajien ja Aalto-yliopiston yhteinen työryhmä.

Tutkimus on esijulkaisu. Tutkimusta ei ole vielä vertaisarvioitu.

Ärsyttääkö väärin pysäköity sähköpotkulauta? Nyt voit käräyttää Voi-käyttäjän netissä

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat