Tutkimus: Tyypillisen pyöräilijän arvioidaan tuntevan liikennesäännöt heikommin kuin tyypillinen autoilija

Pyöräilijät arvioivat toiset pyöräilijät suotuisammin kuin moottoriajoneuvon kuljettajat arvioivat pyöräilijät, Liikenneturvan selvityksiä -sarjassa julkaistu Tieliikenteen identiteettejä tarkasteleva tutkimus kertoo.

Tutkimuksen neljä identiteettiryhmää arvioi tyypillisen pyöräilijän liikennesääntöjen tuntemuksen heikommaksi kuin tyypillisen autoilijan. Moottoriajoneuvon kuljettajat ärsyyntyivät muista autoilijoista ja pyöräilijöistä enemmän kuin muut ryhmät.

Tutkimus perustui kyselyaineistoon, joka kerättiin keväällä 2021 edustavalta otokselta 15-vuotiaita ja sitä vanhempia suomalaisia. Tulosten perusteella yleisimmät tienkäyttäjäidentiteetit Suomessa ovat tällä hetkellä henkilöautonkuljettaja (60,7 prosenttia), jalankulkija (55,8 prosenttia), henkilöauton matkustaja (31,3 prosenttia), pyöräilijä (30,6 prosenttia) ja julkisen liikenteen käyttäjä (24,1 prosenttia).

Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti moottoriajoneuvon kuljettajiin ja pyöräilijöihin. Vastaajat luokiteltiin pääasiassa moottoriajoneuvon kuljettajiksi, pääasiassa pyöräilijöiksi, molemmiksi tai ei kummaksikaan.

Luokittelun jälkeen arvioitiin, mikä vaikutus tienkäyttäjäidentiteetillä on tyypillisiin pyöräilijään ja autoilijaan liittyviin käsityksiin, muista tienkäyttäjistä ärsyyntymiseen sekä liikenneturvallisuuteen ja liikennepolitiikkaan liittyviin näkemyksiin.

Edit 16.5. kello 14.55: Muutettu otsikko muotoon: Tutkimus: Tyypillisen pyöräilijän arvioidaan tuntevan liikennesäännöt heikommin kuin tyypillinen autoilija

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat