Vihtiläinen taksiyrittäjä Kari Rastas viihtyy alalla asiakkaiden takia – ”Taksikuskina oppii ymmärtämään yhteiskuntaa”

Taksit: Vihdin Taksit ry:n Kari Rastas hankki hybridiauton. Kunnassa on muutamia vähäpäästöisiä takseja.

Taksiyrittäjä ja Vihdin Taksit ry:n puheenjohtaja Kari Rastas hankki syyskuussa hybridiauton. Rastas kertoo auton olevan ensimmäinen vihtiläinen vähäpäästöinen taksi.

– Kun autonvaihto tuli ajankohtaiseksi, oli tarpeellista ottaa myös ekologiset syyt huomioon, sanoo jo 1990-luvulta taksialalta kokemusta saanut Rastas.

– Täyssähköautoon verrattuna hybridiauton hyvä puoli vielä toistaiseksi on, että siinä on suurempi toimintasäde. Diesel- ja sähkömoottorin yhteispelillä voin ajaa autollani tuhat kilometriä yhdellä latauksella ja tankkaamisella.

Nyt Vihdissä on Rastaksen mukaan jo muutamia muitakin hybriditakseja, ja lisää on tulossa.

Millaista on toimia taksinkuljettajana Vihdin alueella? Kuinka paljon ajoja on pelkästään kunnan sisällä? Miten paljon takseille on tarvetta Vihdissä? Entä kuinka paljon Vihdissä on taksiautoilijoita?

Kun Rastakselle esittää liudan kysymyksiä taksiautoilusta, on vastaus aluksi pohtiva.

Erilaisten ihmisten tapaaminen ja heidän kanssaan jutteleminen on innoittavaa.

Kari Rastas

– Asemapaikkojen poistumisen jälkeen ei ole enää Vihdin tai Espoon tai muunkaan kunnan tai kaupungin alaisia takseja, vaan suurin osa takseista kuuluu taksilakiuudistuksen jälkeen eri tilausvälitysyhtiöiden alle, Rastas selvittää.

– Tämän vuoksi en osaa sanoa tarkasti kuinka paljon taksiajoja Vihdissä ajetaan tai paljonko kunnassa on takseja mutta veikkaisin, että parisenkymmentä autoa kunnassamme pyörii. Tilausvälityksiin kuulumattomien autojen ajotilastoja ei ole saatavissani.

Uuden taksilain 1.7.2018 voimaantulon jälkeen kaikki taksikyydit on pitänyt kilpailuttaa.

– Taksiyrittäjällä voi olla yhdellä taksiluvalla kuinka monta autoa ja kuljettajaa tahansa. Aiemmin ELY-keskus määritteli taksilupien määrän muun muassa kyseisen alueen väestöennusteen mukaan, Rastas taustoittaa.

– Tällöin myös tiedettiin tarkka taksiautojen määrä kunnassa, kaupungissa ja koko maassa. Ennen lakiuudistusta vapaana olevia taksilupia pystyivät hakemaan kaikki taksiliikenteen yrittäjäkokeen suorittaneet. Uusi laki romutti järjestelmän täysin.

Rastas muistuttaa 1.5.2021 taksilakia kehitettäneen.

– Nykyään taksiyrittäjiltä taas vaaditaan yrittäjäkoulutus ja -tutkinto, jonka sisällöstä ja käytännön toteutuksesta Liikenne- ja viestintävirastolla on määräyksenantovaltuus.

– Siirtymälle on annettu aikaa vuoden verran. Lisäksi 1.9.2021 lakiin palasi vaatimus, että autossa on oltava taksamittari. Tässä välissä taksia saattoi ajaa vaikka mobiilisovelluksen avulla.

Asiakkaat ovat syy siihen, että Kari Rastas on viihtynyt alalla vuosikymmeniä.

– Erilaisten ihmisten tapaaminen ja heidän kanssaan jutteleminen on innoittavaa. Taksinkuljettajana pääsee tarkastelemaan yhteiskuntaa monesta eri näkökulmasta ja näin yhteiskuntaa oppii myös ymmärtämään paremmin.

Fakta

Taksiliikenne

Valvonta toi esiin paljon pieniä puutteita taksiliikenteessä.

Länsi-Uudenmaan poliisilaitos, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Verohallinto ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) työsuojelun vastuualue valvoivat marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna taksiliikennettä Länsi-Uudellamaalla.

Yhteisvalvonnassa tarkastettiin yhteensä 23 taksia, joista 16:ssa oli huomautettavaa. Maksullisia huomautuksia annettiin 12, joista 11 oli liikennevirhemaksuja ja yksi sakko.

Lähde: Traficom

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat