Koppimönkijä haastaa mopoauton nuorten parissa – "Olen kuullut, että mönkijöitä on kaatunut"

Kulkuneuvot: Liikenneopettaja suosittelee, että vanhemmat ajattavat uusia mönkijäkuskeja. Traktorikortin saa pelkällä teoriakokeella.

Eero Niemelä odottaa tammikuuta, jolloin hän täyttää 17 vuotta. Hän toivoo pääsevänsä poikkeusluvalla auton rattiin. Anton Soinne

Anne Kanerva

16-vuotias Eero Niemelä ajaa koppimönkijällä lukiomatkansa. Mittariin on vuoden sisällä kertynyt 7 400 kilometriä.

Mönkijän varusteluihin kuuluvat koppia kiertävät lasit, istuimen lämmityslaite ja keulassa oleva vinssi. Kuljettajan vieressä on paikka yhdelle matkustajalle.

Koppimönkijät muistuttavat ulkoisesti autoa, mutta niiden ajo- ja turvallisuusominaisuudet eivät ole henkilöauton veroiset.

Eero Niemelä tietää, että mönkijät ovat herkkiä kaatumaan mutkissa, jos nopeus on liian kova.

– Olen kuullut, että mönkijöitä on kaatunut. Minulla ei ole ollut vaaratilanteita, hän sanoo.

Lukiolainen läpäisi traktorikorttiin vaadittavan teoriakokeen ensimmäisellä kerralla.

Nyt tilanne on surkuhupaisa.

Liikenneopettaja Jali Taajamo

– Alkuvaiheessa ajokokemusta tuli mökkitiellä. Ajoin myös yhdessä isän kanssa, hän kertoo.

Niemelä odottaa tammikuuta, jolloin hän täyttää 17 vuotta. Hän toivoo pääsevänsä poikkeusluvalla auton rattiin.

Monia mönkijämalleja voi ajaa jo 15-vuotiaana ja jopa 60 kilometrin tuntinopeudella.

Koppimönkijän ajamiseen on vaadittu pelkkä teoriakoe sen jälkeen, kun ajo-opetusta vähennettiin lakiuudistuksessa vuonna 2018.

– Nuori ei ole saanut lainkaan pakollista ajo-opetusta, kun hän lähtee mönkijällä liikenteeseen. Hän on osallistunut vain neljä tuntia kestävään verkko-opetukseen ja suorittanut teoriakokeen, Järvenpään Ajokoulutuskeskuksen liikenneopettaja, yrittäjä Jali Taajamo sanoo.

– Nyt tilanne on surkuhupaisa. Käytännössä sata euroa maksavalla T-kortilla hypätään jopa 20 000 euroa maksavan mönkijän puikkoihin. Ja ilman ajokokemusta.

Harva nuori pääsee teoriakokeen ensimmäisellä kerralla läpi. Tavallista on, että teoriakoe tehdään neljä, jopa viisi kertaa.

Liikenneopettaja suosittelee, että vanhemmat istuvat alkumetreillä nuoren kyytiin ja käyvät läpi erilaisia liikennetilanteita.

Taajamo uudistaisi järjestelmää ja lisäisi ajokokeen traktorikortin suorittajalle.

– Nyt muut kuljettajat pelastavat tilanteita mönkijäkuskin tietämättä, hän veikkaa.

Vireillä olevan uudistuksen mukaan 17-vuotiaat voisivat saada B-luokan ajo-oikeuden huoltajan suostumuksella.

Liikenneopettaja ei innostu uudistuksesta.

– Kaikki nuoret eivät ole kypsiä siinä vaiheessa rattiin, hän tähdentää.

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan traktorimönkijöiden ja niillä sattuneiden liikennevahinkojen määrä on jatkuvasti kasvanut. Viiden viime vuoden aikana traktorimönkijöiden määrä on noin kaksinkertaistunut. Viime vuoden lopussa niitä oli noin 56 000. Kaikki eivät ole liikennekäytössä.

– Kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat harvinaisia. Puolet henkilövahingoista on liittynyt tieltä suistumisiin tai mönkijän kaatumisiin, kertoo OTI:n liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.

– Silmiinpistävän paljon on tapahtunut yhden ajoneuvon onnettomuuksia, jolloin kuljettaja loukkaantuu tilanteessa yksin. Henkilövahinkoja tulee myös peräänajoissa ja muissa törmäyksissä, Räty sanoo.

Kommentoi