Vihtiläinen Anne tiputti ketoilemalla 18 kiloa – "Räväkkä ravitsemusterapeutti puhui vähähiilarisen ruokavalion puolesta"

Markkinoilla on erilaisia mobiilisovelluksia, joiden avulla ketoruokavaliolle tärkeitä makroravinteita ja kaloreita on helppo laskea. Sovellukset tarjoavat myös tietoa ja reseptivinkkejä, Anne Puisto kertoo. Ninnu Perälä

Ninnu Perälä

Ketogeenisen ruokavalion kohdalla voitaneen puhua jo ilmiöstä. Se on suosittu ruokavalio, jonka avulla moni painonpudottaja on saavuttanut hyviä tuloksia. Näin kävi myös vihtiläiselle Anne Puistolle, joka tiputti ketoruokavaliolla 18 kiloa.

Puisto kertoo kärsineensä keskivartalolihavuudesta ja kohonneista kolesteroliarvoista. Lääkäri sanoi suoraan, että painoa pitäisi pudottaa, mutta motivaatiota ei ollut.

– Olin kokeillut mielestäni kaikkea: Painonvartijoita, vähäenergisiä pirtelöitä ja kaikenlaisia dieettejä, mutta kaikissa näissä paino nousi jossain vaiheessa niin sanotusti korkojen kanssa takaisin, Puisto kertoo.

Sinnikäs lääkäri uteli kuitenkin, että mahtoiko Puisto olla kuullut Kelan kuntoutuksista. Kelan sivuilta löytyi vaihtoehtoja, joista yksi oli Härmän kylpylä.

– Lähdin sinne avoimin mielin. Perillä minua odotti hyvin räväkkä ravitsemusterapeutti, joka puhui vähähiilarisen ruokavalion puolesta, Puisto sanoo.

Ketogeeninen ruokavalio on runsasrasvainen, vähähiilihydraattinen ja kohtuullisesti proteiinia sisältävä ruokavalio, jonka tarkoituksena on saavuttaa ketoositila. Ketoosi syntyy, kun keho alkaa käyttää ruokavalion rasvaa polttoaineena ruokavaliossa rajoitettavien hiilihydraattien sijaan. Ketoaineet vähentävät ruokahalua ja nälän tunnetta, ja siksi ketogeeninen ruokavalio voi auttaa painonhallinnassa.

– Laskimme kuntoutuksessa ns. makroravinteita ja päädyimme kohdallani rajoittamaan hiilihydraattien määrää maltillisesti 34 grammaan päivässä. Jo kuntoutuksen buffet-ruokailussa vähensin hiilihydraatteja ja jätin pois kaiken perunan, riisin ja pastan, Puisto muistelee, ja kertoo painon pudonneen noin kilon viikkovauhtia.

Tasannevaiheistakin ja notkahduksistakin selvittiin ja Puisto jaksoi jaksaa, sillä olo oli energinen ja herkkuhimot olivat jäänet pois.

Koronan takia kuntoutuksen loppujakso siirtyi heinäkuulle 2020 ja tällöin Puiston painon huomattiin virallisessa punnituksessa pudonneen 18 kiloa. Nyt Puisto sanoo jo höllänneensä hieman ja syövänsä mm. marjoja ja reilummalla kädellä kasviksia. Paino on pysynyt kurissa.

– Alussa en syönyt mitään maan alla kasvavia juureksia. Yleisohje on, että vihreät maan päällä kasvavat kasvikset ovat ok. Paitsi maissi on makea ja sitä kannattaa välttää, Puisto selittää.

Vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on tullut Puistolle elämäntapa, eikä laihdutuskuurista ole enää kysymys.

– Syön lautasmallin mukaan, mutta korvaan pastat, riisin ja perunat kasviksilla. Olen löytänyt kaalit! Perunan sijaan syön ruusukaalia, parsakaalia ja kukkakaalia. Pastasalaatin kaltaista kinkkusalaattia voi tehdä hyvin kukkakaalista, Puisto vinkkaa.

Ketogeenistä ruokavaliota on myös kritisoitu, ja tämä on Puistollekin tuttua.

– On kai niitäkin, jotka ovat romuttaneet tällä kroppansa, mutta itse ajattelen, että ketogeenisesti voi syödä joko terveellisesti tai epäterveellisesti. Pekoni ei kuulu arkiruokaan, Puisto sanoo, ja kertoo käyttävänsä rasvan lähteenä erilaisia kasviöljyjä, kuten kookosöljyä, oliiviöljyä, saksanpähkinäöljyä tai salaatin päällä avokadoöljyä.

Luonto, eräily ja geokätköily kuuluvat vihtiläisen vuorotyötä tekevän sairaanhoitajan vapaa-aikaan.

Ketogeenistä ruokavaliota on käsitelty tässä jutussa ilmiönä. Erityisruokavalioiden aloittamisesta ja soveltuvuudesta itselle kannattaa keskustella joko ravitsemusterapeutin tai lääkärin kanssa.

Ketogeeninen ruokavalio

Perehdy ennen aloitusta

Anne Puisto tiputti ketogeenisellä ruokavaliolla 18 kiloa. Puiston perheessä mies ja lapsi noudattavat normaalia ruokavaliota.

– Turhia sokereita voi karsia lapsenkin ruokavaliosta, mutta muuten en kyllä lähtisi lapsen hiilihydraatteja rajoittamaan, Puisto pohtii.

Puisto kehottaa aloittavaa ketoilijaa lukemaan ja perehtymään aiheeseen. Myös lääkärin tai ravitsemusasiantuntijan kanssa on hyvä keskustella, mikäli aihe kiinnostaa. Lääkitykset, sairaudet tai muut terveyteen vaikuttavat tilat voivat vaikuttaa siihen, onko ketogeeniselle ruokavaliolle edellytyksiä.

– Liian tiukasti ei kannata aloittaa. Itselleen pitää olla lempeä, niin tulokset ovat pysyvämpiä, Puisto muistuttaa.

Kommentoi