Autoilijat eivät tunnista tätä 50 km/h -liikennemerkkiä, vaativat oikaisua virhemaksuihin – poliisi: "Tuntuu aika erikoiselta"

Poliisin mukaan on valitettavaa, että osa autoilijoista rikkoo liikennesääntöjä huonon liikennemerkkituntemuksensa vuoksi. Poliisi saa aiheettomia oikaisuvaatimuksia ylinopeustapauksista. Arkisto/Inka Töyrylä

Jouni Lampinen

Autoilijat rikkovat liikennesääntöjä heikon liikennemerkkituntemuksensa takia. Näin sanoo poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ja ylikomisario Dennis Pasterstein, joka pitää tilannetta valitettavana.

Tilanne vaikuttaa vielä huolestuttavammalta, jos yksittäistapausten sijaan sama liikennemerkki aiheuttaa ongelmia yhä useammille suomalaisille, Pasterstein myöntää.

Poliisin automaattivalvonnan oikaisuvaatimuksia lukiessaan Pasterstein havahtui, että nyt on hyvä nostaa yksi liikennemerkki esille.

– Harmillisen paljon tulee automaattivalvonnan ylinopeustapauksista oikaisuvaatimuksia sen vuoksi, että kuljettaja ei tunne taajamamerkkiin liittyvää 50 km/h nopeusrajoitusta, Pasterstein twiittasi viime maanantaina 13. syyskuuta.

Pasterstein tarkentaa, että kyseessä ovat liikennevirhemaksut, joita on määrätty automaattivalvonnassa havaituista ylinopeuksista.

Taajamamerkillä merkityllä alueella on omat määräykset, jotka on kuljettajien on syytä tietää. Väylävirasto

Taajamamerkki on ollut käytössä vuodesta 1982 lähtien.

Dennis Pasterstein

Pasterstein pohtii pyydettäessä lisää taajamerkin tuntemukseen liittyvää nykytilannetta.

Hän ei keksi tyhjentävää selitystä sille, miksi taajamerkki ja siihen liittyvät määräykset vaikuttavat aiheuttavan lisääntyneissä määrin vaikeuksia suomalaisille.

– Se tuntuu aika erikoiselta, sillä taajamamerkki on ollut käytössä vuodesta 1982 lähtien.

Kun edellä mainittuja automaattivalvonnan ylinopeustapausten oikaisuvaatimuksia on käyty läpi, niin moni on ollut jopa hämmentävän vakuuttunut, että mikään merkki ei ole määrännyt kuljettajaa ajamaan korkeintaan 50 kilometrin tuntivauhdilla, koska he eivät tiedä, mitä taajamamerkki tarkoittaa.

Kertauksena on hyvä siis muistuttaa, että Suomen tieliikenteessä taajamamerkki tarkoittaa, että sen määräämällä alueella korkein sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa.

Tieliikennetaajamien rajaus poikkeaa usein tilastollisista taajamista.

Taajaman ja taajaman ulkopuolisen alueen välillä on useita lainsäädännöllisiä eroja, jotka kuljettajan on syytä tietää.

Esimerkiksi maastopysäköinti ei ole sallittua taajamassa.

Uudenmaan ely-keskuksen johtava asiantuntija Marko Kelkka vahvistaa, että paikoin nopeusrajoitus voi pudota taajamamerkin määräämänä 80 kilometrin tuntivauhdista viiteenkymppiin.

Satasen alueelta nopeusrajoitus ei voi pudota yhdellä kerralla ja taajamerkillä viiteenkymppiin. Tällaisissa tapauksissa nopeusrajoitus putoaa porrastetusti.

Taajamamerkin vaikeaselkoisuudesta on saatu jonkin verran palautetta Uudenmaan ely-keskukseenkin.

– Nämä palautteet ovat laskettavissa yhden käden sormilla, kun ei ole ymmärretty tai huomattu taajamamerkkiä, Kelkka kertoo.

Kommentoi