Ambulansseilla 7 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä 10 henkilöä vuosina 2010–2019 – kuudessa auto hälytysajossa

Kuvituskuva. Sairasautojen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuusi tapahtui päivänvalossa ja yksi pimeään aikaan. Arkisto/Sauvo Jylhä

Sirpa Repo

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2010–2019. Näistä kuudessa sairasauto oli onnettomuushetkellä hälytysajossa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä kymmenen henkilöä, joista kaksi sairasautossa.

Tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin.

Kaikki tutkijalautakuntien tutkimat sairasauto-onnettomuudet olivat moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja. Kaksi oli kohtaamisonnettomuutta, kolme risteämisonnettomuutta ja loput muita onnettomuuksia.

Yhtä onnettomuutta lukuun ottamatta sairasauto oli onnettomuushetkellä hälytysajossa. Viidessä onnettomuudessa kyydissä oli potilas.

Kaikista onnettomuuksista yksi tapahtui pimeän aikaan ja kuusi päivänvalossa.

– Sairasauton kuljettajan näkökulmasta onnettomuutta edelsi useimmiten havaintovirhe tai virheellinen arvio liikennetilanteesta ja muiden tienkäyttäjien toiminnasta. Sairasauton kuljettajan toimintaan vaikutti usein kiireellinen hälytysajo, selvittää tiedotteessa liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius onnettomuuksien taustoja.

Sairasauton kuljettajan toimintaan vaikutti usein kiireellinen hälytysajo.

Muille kuin sairasauton kuljettajille tutkijalautakunnat toivoivat muun muassa lisää tiedotusta hälytysajoneuvojen erityisasemasta liikenteessä.

Tutkijalautakuntien mukaan sairasauto-onnettomuuksien ehkäisemiseksi tulisi ensihoitoyksiköiden ajokoulutusta lisätä ja kehittää. Lisäksi sairasautojen potilastilojen turvallisuutta tulisi parantaa kehittämällä muun muassa turvavöitä sekä varmistamalla hoitovarusteiden riittävä kiinnitys.

Onnettomuusmäärissä ei ole tapahtunut muutoksia 2000-luvulla.

Vuosina 2010–2019 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 610 sellaista tie- tai katuverkolla tapahtunutta liikennevahinkoa, jossa vähintään yhtenä osallisena oli sairasauto. Näistä vahingoista 44 prosenttia tapahtui pysäköinti- tai piha-alueilla.

Muista kuin pysäköinti- tai piha-alueilla tapahtuneista sairasautovahingoista omaisuusvahinkoja oli 78 prosenttia ja henkilövahinkoja 22 prosenttia.

Kommentoi