Sähköautojen myynti noin 10 prosentin luokkaa

Kuinka nopeasti autoilun tulevaisuus sähköistyy? Entä katoavatko diesel-autot katukuvasta kokonaan?

Kaikista ostetuista autoista sähköautojen prosentuaalinen osuus on vielä suhteellisen pieni, Pekka Palin kertoo. Ninnu Perälä

Ninnu Perälä

Jos automainoksia seuraa, saattaa autoilusta saada sähköisemmän kuvan, kuin se todellisuudessa on. Vihtiläisten autokauppiaiden mukaan bensiini- ja dieselkäyttöisiä autoja liikkuu edelleen hyvin, eikä vihtiläinen liikenne ole kokonaan sähköistymässä – ainakaan ihan näinä päivinä.

– Totta kai sähkö- ja hybridiautot kiinnostavat ja niiden haluttavuus kasvaa lisääntyvän tarjonnan myötä. Kaikista ostetuista autoista sähköautojen prosentuaalinen osuus on vielä suhteellisen pieni – noin kymmenen prosentin luokkaa, Vihdin Autotalon Pekka Palin sanoo.

Jos otetaan huomioon niin sanotut kevythybridit, eli sellaiset, joissa on pieni ajoakku sekä polttomoottoria avustava sähkömoottori, osuus myynnistä onkin jo isompi. Palinin karkean arvion mukaan noin puolet.

Maamme hallituksen tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä Suomen teillä huristelisi 700 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa. Valtiovallan toimenpiteet ja poliittiset toimet säätelevät automarkkinoita, ja se näkyy verotuksessa, ja sitä myötä myös mm. työsuhdeautoilussa.

Auton tarve ja käyttö eroavat vihtiläisen ja esimerkiksi Helsingin keskustassa asuvan kansalaisen näkövinkkelistä jonkin verran.

– Meidän alueemme tarjoaa otolliset olot sähköautojen kotilataukselle verrattuna esimerkiksi Helsingin keskustaan, jossa käytössä on pääosin tienvarsipaikkoja. Toisaalta täällä korostuu myös autojen vapaa-ajan käyttö. Tarvetta on peräkärryille, vene- ja hevostrailereille sekä asuntovaunuille. Useimmissa tapauksissa sähköautojen vetokyky ei tähän vielä riitä, Palin sanoo.

Sähköautoilu tulee, mutta se miten nopeasti ihmiset sen omaksuvat, on mysteeri.

Kim Keto

Paljon ajavalle ja sellaiselle, joka käy esimerkiksi Vihdistä pääkaupunkiseudulla töissä, voi sähköauto tuoda hyötyä jo nyt.

EuroAuton johtaja Kim Keto on Palinin kanssa samoilla linjoilla.

– Bensa- ja dieselkäyttöisiä autoja ostetaan vielä koko ajan, ja nyt uudehkoina ostetut voidaan hyvin ajaa niin sanotusti loppuun. Sähköautot tulevat kyllä, mutta niiden suhteen ollaan vielä monelta osin lapsenkengissä. Ongelmiakin on, Keto sanoo.

Keto pitää sähköautoja myös kalliina ja muistuttaa, että sähkökin maksaa.

– Keskiverto lapsiperhe, jolla on asuntolainakin maksettavana, hankkii autonsa yleensä osamaksulla. Sähköautot ovat yksinkertaisesti vielä liian kalliita. Niiden vetokyky on huono ja akun kestoissa on ollut etenkin Suomen kylmissä talvissa ongelmia, Keto sanoo.

Sähköautot ovat tulleet nopeasti markkinoille. Markkinat eivät kuitenkaan ole vielä valmiita.

Sekä Palin että Keto huomauttavat autojen sähköistymisen myötä tulevasta korjaamoalan vääjäämättömästä rakennemuutoksesta.

– Pienillä korjaamoilla ei ole resursseja korjata sähköautoja. Ne tarvitsevat isoja investointeja pysyäkseen mukana kehityksessä, Keto sanoo.

Vaikka valtio tukee sähköautoilua, ei se voi sitä loputtomiin tehdä. Selvää on, että sähköautot kehittyvät koko ajan, ja autoista tulee koko ajan tehokkaampia ja myös Suomen kylmiin talviin paremmin sopivampia.

– Autoala on myllerryksessä. Sähköautoilu tulee, mutta se miten nopeasti ihmiset sen omaksuvat, on mysteeri, itse hybridillä ajava Keto toteaa.

Sähköautot

Ladattavien osuus kasvaa

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 28 prosenttia heinäkuussa 2021 ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia – ladattavien hybridien osuus oli 18 prosenttia ja täyssähköautojen 10 prosenttia.

Heinäkuun ensirekisteröinneistä hieman alle 60 prosenttia oli bensiiniautoja tai bensiinihybridejä. Noin 11 prosenttia autoista oli dieselkäyttöisiä tai dieselhybridejä.

Käytettyjen henkilöautojen kauppa on tänä vuonna ollut viime vuotta vilkkaampaa, ja viime vuoden tasoon nähden käytettyjen autojen kauppa on noin 0,7 prosentin kasvussa.

Autoteollisuuden komponenttipula on pidentänyt toimitusaikoja, ja vaikka talous on jo kääntynyt selvään kasvuun ja uusien autojen kysyntä on elpymässä, toimitusviiveet leikkaavat rekisteröintejä.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus.

Kommentoi