Luksia rekrytoi uusia osaajia ravintola- ja catering-alan koulutukseen

Tiina Tanninen, Katja Salakka, Marko Laasonen ja Tinja Nieminen suunnittelevat tulevaa opetusta Luksian koulutuskeittiön loungessa. Koulutusravintola on arkisin avoinna kaikille, ja sieltä saa opiskelijoiden valmistamaa ja tarjoilemaa annosruokaa tai buffetlounasta sen mukaan, mitä koulutukseen sisällään. Ninnu Perälä

Ninnu Perälä

Luksian ravintola-alan opinnot ovat sekä työelämälähtöisiä ja käytännönläheisiä. Koulu on hiljakkoin rekrytoinut useita uusia osaajia.

Luksian uusin hankinta ammatinohjaajaksi on entinen Helsingin Casinon ravintolapäällikkö Tinja Nieminen. Toinen vankka osaaja saatiin taloon helmikuussa, kun Marko Laasonen aloitti työnsä keittiöpäällikkönä.

Ammatinohjaajat tuovat opiskelijoille viimeisemmät kuulumiset työelämästä ja jakavat omat kokemuksensa ravintolamaailmasta. Laasosella on takataskussa kolmenkymmenen vuoden kokemus alalta.

– Olemme täällä opiskelijoita varten. Haluamme antaa heille parhaat mahdolliset eväät, Laasonen sanoo.

Nieminen aloitti työnsä elokuun alussa ja kertoo uuden uran lähteneen hyvin käyntiin. Tiimi tuntuu toimivalta ja vastuualueet ovat selkeät. Talossa on paljon osaamista ja innokkuutta kehittää opetusta.

Ravintola-ala on ollut tapetilla koko pandemian ajan, ja tällä hetkellä tekijöistä on huutava pula. Ensin pandemia vei työt, ja nyt kun niitä taas olisi, ei tekijöitä meinaa löytyä millään.

– Osaajat hakeutuvat muualle ja se on ymmärrettävää, harmittelee Jaana Kovanen.

Koulutuspäällikkönä Luksian palvelualoilla toimiva Kovanen toteaa opiskelijamäärien pysyneen kuitenkin vielä kutakuinkin edellisvuosien tasolla. Pahimpaan oli jo varauduttu, sillä nostetta ei ole ja mediamylläkkä on ollut päällä koko ajan.

Luksian tavoitteena on kouluttaa henkilöitä ammattiin, mutta samalla järjestää myös ammatissa oleville täydennyskoulutuksia.

– Meillä on ammatti- ja erikoisammattitutkinnot sekä ”ei tutkintoon johtavia” koulutuksia. Visiona on, että täydennyskoulutusta olisi tulevaisuudessa enemmänkin. Oppiminen on elinikäinen polku ja täydennyskoulutusta tarvitaan, Kovanen tietää, ja korostaa yritysyhteistyön merkitystä opinnoissa.

Laasosen vastuulla on keittiötoiminnan pyörittäminen.

– Työni koostuu koulutusravintolan raaka-aine tilauksista, omavalvonnasta, ruokalistojen suunnittelusta ja oppilaan ohjauksesta yhdessä opettajien kanssa, Laasonen luettelee.

Nieminen taas iloitsee siitä, että saa jakaa omaa osaamistaan nuorille.

– Tulin tänne suoraan Casinolta, jossa työskentelin pitkään. Nyt työni on kertoa opiskelijoille minkälaisen polun olen itse kulkenut, Nieminen sanoo, ja kertoo jättäneensä ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita haastattelun ajaksi työskentelemään keskenään.

Opiskelijat kartoittavat haastattelun ajan oman alueensa ravintoloita ja analysoivat erilaisten ravintoloiden liikeideoita ja kuinka ne poikkeavat toisistaan.

Sekä Niemisen että Laasosen mukaan opiskelijat ovat hyvin kiinnostuneita työelämästä. Kysymyksiä satelee ja suhtautuminen on avointa.

– Työyhteisössäkin hierarkiameininki on vähenemässä, ja nykyään arvotetaan enemmän fiilistä ja sitä minkälaisen jäljen omalla tekemisellään jättää, Nieminen sanoo, ja toivoo, että opiskelijat uskaltaisivat olla rohkeita valinnoissaan.

Pienemmälläkin osaamisella pärjää hyvin, jos on halua. Niin opinnoissa kuin urapolullakin saa tehdä virheitä ja työelämässäkin annetaan tilaa monenlaiselle kokemukselle.

–Tämä on sitä mentorointia, Nieminen sanoo.

Koulutuspäällikkö Jaana Kovanen suosittelee hakemaan mukaan opiskelemaan. Jos opiskelupaikka jäi yhteyshaussa saamatta, on Luksian ravintola-alalla vielä tilaa.

Lohjan asuntomessut

Opiskelijat pyörittivät majoituspalveluita

Monet matkailu- ja ravitsemusalan opiskelijat olivat pulassa työssäoppimispaikkojensa kanssa kun korona sulki alalta useita ovia. Luksiassa todettiin, että luovat ratkaisut kunniaan, ja perustettiin lennosta asuntomessujen pitkäaikaismajoittujille asuntola.

– Se oli sellaista innovatiivisuutta pakon edessä, Luksian koulutuspäällikkö Jaana Kovanen kertoo.

Hanke toteutettiin yhdessä matkailualan opettajien kanssa.

– Opiskelijat olivat alusta asti käytännön töissä mukana ja tuolta ajalta saimme yli 20 näyttötyötä. Asuntolan varaukset hoidettiin booking.fi –palvelun kautta, Kovanen kertoo.

Opiskelijat oppivat myös ilahduttamispalvelua, joka syntyy halusta palvella eikä ole hinnoiteltua.

– Teimme mm. saunavastoja matkailijoille, Kovanen sanoo.

Kommentoi