Miten luovuus otetaan yritysmaailman työkaluksi? – nummelalainen Marko Alanko kertoo tästä uutuuskirjassaan

- Aseta itsellesi hullujakin unelmia ja tavoitteita, Marko Alanko kannustaa kirjassaan FreeStyler. Annukka Tallberg

Annukka Tallberg

Nummelassa asuva viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisena työskentelevä Marko Alanko, 53, uskoo intuitioon. Liike-elämässä ja elämässä yleensä. Hän tietää, että myös numerot ja data voivat tukea tavoitteellista toimintaa hyvin.

– Mutta pelkät numerot ja data eivät saa estää hyviä, tuoreita ja uusia näkökulmia tarjoavia ajatuksia muuttumasta teoiksi, sanoo Alanko, joka on kirjoittanut Susanna Ruuhilahden kanssa ajankohtaisen bisneskirjan FreeStyler – Suunnitelmia & sattumia.

– Se, että pelkää kokeilla jotain uutta toimintatapaa tai kuunnella häntä, joka sitä ehdottaa, ei tarkoita, etteikö tämä uusi tapa voisi olla parempi, fiksumpi ja myös ehdottomasti tuottavampi.

Alanko selventää, että ilman numeroita ei voi johtaa ja tilastodataa tarvitaan.

– Voittavan viestinnän perusta on suunnitelmassa ja järjellisessä toiminnassa.

Alangon ja Ruuhilahden kirjoittama FreeStyler Suunnitelmia & Sattumia, Voittava viestintä & markkinointi -kirja kertoo siitä, miten markkinoinnissa ja johtamisessa voidaan hyödyntää viihdeteollisuuden keinoja rakentaa ideasta ilmiöitä.

– Kipinä kirjaan syntyi kahvipöydässä Susannan kanssa, eli juuri sattumasta, ajatusten ja kokemuksen vaihdosta, josta kirjassakin kerrotaan. Nämä elementit vievät yritystä eteenpäin, jos uskalletaan ja halutaan yhdistää luovuutta bisnesajatteluun, Alanko sanoo.

Kirja johtamisen ja markkinointiviestinnän liiketoiminnasta perustuu Alangon kartuttamaan hiljaiseen tietoon, jota hän on haalinut yli 30 vuoden kokemuksella erilaisista liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen rooleista eri kokoisissa organisaatioissa.

– Kirjan eräs teema on intuition merkitys, vaikka sitä ei tunnisteta Suomessa bisneksen merkittäväksi työkaluksi, sanoo digitaalista liiketoimintaa Suomeen mukana luomassa ollut Alanko.

Monikanavaisessa liiketoiminnassa ammattilaiseksi kasvanut Alanko on työskennellyt muun muassa musiikkimaailman yritystoiminnassa eri rooleissa vuodesta 1982 lähtien.

Hän on ollut vaikuttamassa esimerkiksi yhtyeiden Fintelligensin ja BomFunk MC’s:n kasvamisessa ilmiöiksi. Lisäksi hän on ollut vaikuttamassa useiden kansainvälisten artistien menestystarinaan, kuten Ricky Martinin.

– Tajusin, että olisi kiva kirjoittaa kirja, mitä on tapahtunut oikeassa elämässä, käytännön kokemuksista ja niistä sattumista, mitkä ovat johtaneet kaikkeen päätöksentekoon, sanoo musiikkiteollisuuden toimintatavoista lapsesta saakka ollut kiinnostunut Alanko.

– Todellisuus sattumineen jää liian vähäiseen rooliin monissa bisnesopuksissa.

Kirjan nimeksi tuli pohdinnan jälkeen Freestyler.

– Nimi luontevasti yhdistää ideologialtaan Bomfunk MC’s:n samannimisen hittikappaleen ja kirjan vapaan tyylin teeman.

– Musiikkiteollisuus on valovuoden edellä sosiaalisen median hyödyntämisessä, musiikkiyhtiön BrandLoud Entertainment perustanut Alanko sanoo.

– Tuotetta kehitetään myös kokeilemisen kautta. Tässä meillä on Suomessa vielä opittavaa vaikkapa jenkeistä tai ihan naapurimaastamme Ruotsista, jossa ollaan paljon rohkeampia heittämään tuote markkinoille ja muokkaamaan sitä vasta saatuamme ensin kokemusta siitä.

Kuka?

Marko Alanko

Tampereella syntynyt Marko Alanko asuu puolisonsa Minna Alangon kanssa Nummelassa. Parilla on kolme aikuista tytärtä ja yksi lapsenlapsi.

Alanko julkaisee digitaalisesti yhtyeiden ja artistien teoksia sekä hoitaa niiden lisensointia ja hallitsee erilaisia tekijänoikeuksia musiikkiyhtiönsä BrandLoud Entertainment kautta.

Päätoimisesti Alanko työskentelee konsulttina viestintätoimisto Harkonsalo & Vesa Relations Oy:ssä.

Alanko on koulutukseltaan YAMK/MBA, Yritykseen kasvuun johtaminen -linjalta.

Kommentoi