”Keskity aidosti liikenteeseen” – Poliisi: Vihdissä liikenneturvallisuus ei ole huonontunut viime vuosina

Nummelassa liikenne sujui rauhallisesti tiistaina puolen päivän aikaan. Vihdissä liikenneonnettomuuksien määrä on pysynyt samana vuosien 2018 - 2020 välisenä aikana. Annukka Tallberg

Annukka Tallberg

Etenevä kevät tuo vipinää liikenteeseen monin tavoin ja katukuvaa värittävät runsaammin myös kevyen liikenteen väyliä käyttävät kulkijat.

Vihdin alueella ei poliisin tiedossa ole erityisiä vaaranpaikkoja, joissa onnettomuuksia tapahtuisi selkeästi enemmän.

– Koko Vihdin alueella poliisin tietoon tulleiden liikenneonnettomuuksien määrä on pysynyt vuosien 2018–2020 välisenä aikana suurin piirtein samana, joten voidaan todeta, että liikenneturvallisuus Vihdin alueella ei ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan, sanoo liikenne- ja valvontasektorilla työskentelevä ylikomisario Aapo Isoaho Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Kun törttöilyjä tapahtuu, Isoaho aprikoi niiden taustalla olevan kiire ja huolimattomuus.

– Jos liikenteeseen lähdettäisiin varaamalla riittävästi aikaa ja ottamalla muut tienkäyttäjät huomioon, tapahtuisi onnettomuuksia ja läheltä piti tilanteita huomattavasti vähemmän.

Isoaho sanoo onnettomuuksien harvoin aiheutuvan teknisistä vioista.

– Sovittamalla nopeuden rajoitusten ja vallitsevien olosuhteiden mukaisesti ja keskittymällä aidosti liikenteeseen, eikä esimerkiksi matkapuhelimeen on liikenteessä liikkuminen sekä itselle että muille jo huomattavasti turvallisempaa.

Poliisi muistuttaa huoltamaan kaikki kulkuneuvot talven jäljiltä. Autojen, skoottereiden ja mopojen lisäksi kaikille kevyen liikenteen väylillä liikuttaville kulkuvälineille on hyvä tehdä keväthuolto.

Pyörät, potkulaudat, rullasukset ja rullaluistimet on hyvä tarkistaa ennen kuin niillä lähtee liikenteeseen.

– Kun kulkuneuvo on huollettu ja täyttää lain edellyttämät vaatimukset esimerkiksi valojen, jarrujen tai muiden turvavarusteiden osalta, se on usein myös turvallinen käyttää, Isoaho muistuttaa.

Omaa näkyvyyttä ja turvallisuutta liikenteessä pystyy parantamaan kirkkailla ja heijastavilla varusteilla. Suojakypärää tulee myös aina käyttää liikuttaessa pyörällä, sähköpotkulaudalla tai mopolla.

– Jos moottorikäyttöinen ajoneuvo otetaan pidemmän tauon jälkeen käyttöön, kannattaa ajotuntumaa ja hallintalaitteiden käyttöä käydä harjoittelemassa vaikka isommalla parkkialueella.

Miten sähköpotkulautojen tulo liikenteeseen on näkynyt onnettomuuksissa?

– Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen tiedossa ei ole, että sähköpotkulaudoilla tai muilla sähköavusteisilla liikkumisvälineillä olisi tapahtunut suhteessa enemmän liikenneonnettomuuksia kuin muilla kevyen liikenteen käyttäjillä.

– Pääsääntöisesti suojakypärän käyttö on yleistynyt sähköpotkulautailijoiden keskuudessa ja onnettomuuksia tapahtuu verrattain jopa vähän.

Ylikomisario Aapo Isoaho lisää, että lievät onnettomuudet ja loukkaantumiset eivät tule poliisin tietoon.

– Huolena on, että kaikki eivät ole tietoisia siitä, missä sähköpotkulaudan käyttö on sallittua ja missä niiden käyttö on kiellettyä.

– Liikkumisen tulee tapahtua polkupyörille tarkoitetuilla väylillä tai kaistoilla ja lähtökohtaisesti ajaminen jalkakäytävällä on kiellettyä.

Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille kuten esimerkiksi sähköpotkulaudalle ei ole asetettu ikärajoja tai ajokorttivaatimuksia.

– Vahvana suosituksena olisi myös, että sähköavusteisia liikkumisvälineitä, joiden rakenteellinen nopeus on yleensä 15–25 kilometriä tunnissa, ei annettaisi aivan pienten lasten käyttöön yleisessä liikenteessä.

Sähköllä kulkevat laitteet

Suomessa myydään monenlaisia sähköllä kulkevia laitteita.

Erityisesti sähköpotkulaudat ja sähköpyörät ovat nousseet suureen suosioon ja tuoneet monipuolisuutta kulkemiseen.

Kuluttajan tulee kuitenkin laitekaupoilla olla tarkkana, sillä laitteen teho ja nopeus vaikuttavat siihen, missä laitteilla saa ajaa ja tuleeko niille ottaa lakisääteinen liikennevakuutus.

Tietämättömyys voi johtaa kalliisiin seuraamuksiin.

Jos sähköllä kulkevien laitteiden maksiminopeus on korkeintaan 25 kilometriä tunnissa, niille ei tarvitse hankkia erikseen liikennevakuutusta.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Kommentoi