Kesän asfaltoinnit kilpailutukseen – kakkostielle on luvassa parille pätkälle uutta asfalttipintaa

Vihdintiellä Nummelassa tehtiin kaivantokohtiin pieniä paikkauksia viime vuoden toukokuun puolivälissä. Tänä vuonna uutta asfalttipintaa tulee reilummin. Arkistokuva/Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Uudenmaan suuret liikennemäärät synnyttävät päällystystarpeita erityisesti vilkkaalle tieverkolle. Uudenmaan Ely-keskus tiedottaa kevään aikana yksityiskohtaisemmin koko kesän päällystysmääristä ja päällystyskohteista.

Tulevan kesän ensimmäiset teiden päällystyskohteet ovat parhaillaan kilpailutuksessa.

Karkkilan ja Vihdin alueilta kesän ensimmäisessä asfalttitöiden kilpailutuksessa on mukana muutama tienpätkä kakkostiestä.

Uutta pintaa on tulossa Vihtiin kakkostielle Oinasjoelta kohti pohjoista lähelle Karkkilan ja Vihdin rajaa.

Karkkilan alueelta kakkostielle on kilpailutuksessa mukana asfaltointi Siikalantien liittymästä useita kilometrejä Loukun suuntaan.

Asfaltointien määräraha Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen alueelle aleni tiedotteen mukaan edellisvuodesta, mutta viime vuoden tapaan vähäliikenteisillä teillä voidaan toteuttaa muutamia rakenteenparantamiskohteita.

Ely-keskuksen tiedotteen mukaan Uudenmaan suuret liikennemäärät synnyttävät päällystystarpeita erityisesti vilkkaalle tieverkolle.

Suurin osa vilkkaan verkon päällystyskohteista varmistuu kevään kuntoarvomittausten valmistuttua touko-kesäkuun vaihteessa, ja kohteet toteutetaan uusiopintauksiin keskittyvässä päällystysurakassa.

Uudelleenpäällystämisen lisäksi päällystyskauden aikana tehdään useita pieniä täsmäkorjauksia pääasiassa alemmalla tieverkolla sekä kevyen liikenteen väylillä.

Maaliskuun alusta muuttuvien rajoitusten jaksoilla on ollut mahdollista käyttää kesänopeusrajoituksia sää- ja tieolosuhteiden salliessa, mikä tarkoittaa 120 km/h nopeusrajoitusta.

Valtatie 1:llä muuttuvat nopeusrajoitukset on kuitenkin jouduttu pitämään toistaiseksi enintään 100 km/h välillä Kehä III – Ämmässuon liittymä molempiin suuntiin.

Syynä tähän on päällysteen kunto sekä ajourat, jotka yhdistettynä tien geometriaan eli jyrkkiin mutkiin ovat tehneet tiestä huonon ajaa.

Ely-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama kuitenkin lupaa tiedotteessa, että kyseinen tienpätkä priorisoidaan kevään päällystyskorjauksissa, ja se on toteutettu toukokuun loppuun mennessä.

– Syynä talviajan nopeuteen on tielläliikkujien turvallisuus, koska tiellä on syviä kulumisuria, Vasama toteaa.

Valtatie 1 on muutoinkin korkeimmassa hoitoluokassa, jonka mukaan tielle tehdään korjaukset viipymättä.

– Tämän osuuden päällyste on tarkoitus saada korjattua toukokuun loppuun mennessä eli keväällä aloitamme sen päällystystyöt. Tietyöaika alkaa Etelä-Suomessa yleensä huhtikuussa. Käytännössä roudan pitää sulaa ennen sitä kokonaan pois, Vasama kertoo.

Uudenmaan ELY-keskus tiedottaa kevään aikana yksityiskohtaisemmin koko kesän päällystysmääristä ja päällystyskohteista, kun nyt julkistetut päällystyskohteet varmistuvat ja kaikki päällystyskohteet on kilpailutettu.

Jatkuvaa korjaamista

Liikennealueiden pintoja on paikkailtu sirtä mukaa kun suurempia vaurioita syntyy asfalttiin.

Porintiellä Vihdin ja Karkkilan välisellä osuudella suurimmat talven aikana syntyneet vauriot on jo korjattu.

Kunnan ylläpitämillä väylillä uutta asfalttia saavat tämän vuoden kesällä ainakin Vihdintie, Meritie, Lohjantie, Huhdanmäentie, Hopeasepäntie, Vanhan-Sepän tie, Otalammenraitti, Hiidenvedentie ja Juhanintie.

Lisäksi tehdään paikkauskorjauksia talvella tulleisiin pahimpiin vauriokohtiin. Urakoitsijana kunnan väylillä on Peab Asfalt.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristokeskuksen teitä Vihdissä ovat esimerkiksi Asemantie, Ojakkalantie, Enätie, Pyölintie, Helsingintie, Nurmijärventie ja Otalammentie.

Kommentoi