Karviainen vetäytyy Kulkukeskuksesta – asiaa tiiviisti seurannut Jarmo Aalto: "Päätös hylätä Kulkukeskus oli oikea"

Perusturvakuntayhtymä Karviaisen yhtymähallitus kumosi tiistaisessa kokouksessaan marraskuussa tekemänsä päätöksen liittyä Kulkukeskukseen. Kyseessä on ollut sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten uudistaminen.

Yhtymähallitus päätti äänin 6-2 olla hyväksymättä sopimusta Espoon kaupungin Kulkukeskuksen kanssa.

– Yhtymähallituksen päätös tarkoittaa käytännössä sitä, että palvelut pitää kilpailuttaa joko yksin tai yhdessä muiden kuntien kanssa, kommentoi kuntayhtymän johtaja Timo Turunen.

Karviaisen alueella Karkkilassa ja Vihdissä on asukkaita näiden kuljetuspalveluiden piirissä noin 600.

Esityksen marraskuisen päätöksen pyörtämisestä teki kuntayhtymän hallituksessa Mia Neuvonen. Äänestyksessä hänen kannallaan olivat Raine Jakka, Kristiina Pihlaja, Heikki Mikkilä, Risto Sintonen ja Arja Uusitalo.

Esittelijän esityksen kannalla olivat puheenjohtaja Timo Palenius ja varapuheenjohtaja Varpu-Leena Malmgren.

Yhtymähallituksen päätökseen jättivät eriävän mielipiteensä Timo Turunen ja Varpu-Leena Malmgren.

– Päätös hylätä Kulkukeskus oli oikea, koska se toimii nyt Espoon kaupungin kanssa tehdyllä väliaikaisella sopimuksella, koska Espoo päätti olla noudattamatta Markkinaoikeuden asiasta antamaa, uhkasakolla ryyditettyä, päätöstä, kommentoi Kulkukeskus-asiaa tarkasti seurannut vihtiläinen Jarmo Aalto.

Hänellä on pitkä yrittäjäkokemus taksialalta.

– Kulkukeskuksen toiminnasta on jo nyt, helmikuun alusta alkaen, kertynyt niin paljon valituksia, että Vammaispalvelujärjestöt ja muut vammaisten ja ikäihmisten asioita ajavat tahot ovat takajaloillaan.

Aallon mukaan kuljetuksissa on ollut vakavia turvallisuuslaiminlyöntejä, asiakkaita odotetutettu pitkiä aikoja ulkona tai auto ei ole tullut ollenkaan, auto ei ole ollut asiakkaalle sopiva, vaikka hän on tilatessaan siitä maininnut. Myös tietoturvaongelmia on ollut.

– Kulkukeskus päättää milloin asiakas saa, jos saa, tarvitsemansa kuljetuksen. Asiakkaan toive on toissijainen. Mukaan lähtö tähän olisi Karviaiselle ja päättäjille mainehaitta.

Aallon mielestä tällä hetkellä voimassa olevaa kuljetussysteemiä pitäisi nyt jatkaa ja ottaa koko asia uudelleen harkittavaksi.

– Koska monet ympäristökunnat, esimerkiksi Lohja ja Kirkkonummi, ovat myös päättäneet jättäytyä ulkopuolelle, olisiko järkevää heidän kanssaan pohtia yhteistä tapaa järjestää kuljetukset, Jarmo Aalto pohtii.

Lohjalla kolme äänestystä

Marraskuista päätöstä Kulkukeskukseen liittymisestä käsiteltiin Karviaisen yhtymähallituksessa koska päätöksestä oli tehty valitus Helsingin hallinto-oikeuteen. Lausunto valituksesta piti antaa viimeistään kuluvan viikon perjantaina.

Esityksenä tiistaiselle yhtymähallitukselle oli, että valituksen takia Karviainen liittyy Espoon kaupungin Kulkukeskukseen väliaikaisella sopimuksella.

Hiljattain Lohjan sote-lautakunta ei hyväksynyt yhteistyösopimusta kuljetuspalvelujen organisoimisesta Espoon kaupungin ja muiden Länsi-Uudenmaan kuntien välillä. Päätös syntyi Lohjalla neljän vastaesityksen ja kolmen äänestyksen jälkeen.

Mainos: Intelligent Banker Aps

Etusivulla nyt

Luetuimmat