Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Eka viikko on sujunut oikein hyvin” – etäopiskelu koskee Vihdissä 1 200 yläkoulun oppilasta ja lähes 400 lukiolaista

Vihdissä kaikki yläkoulun ja lukion ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat siirtyivät tämän viikon maanantaina etäopetukseen.

– Etäopiskeluun siirtyminen koskee noin 1 200 yläkoulujen oppilasta ja vajaa 400 lukiolaista, kunnan opetuspäällikkö Kirsi Hyvämäki selvittää.

– Erityisen tuen piirissä ja perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaat opiskelevat yhä kouluissa.

Kirkonkylässä Vihdin yhteiskoulun kuvaamataidon ja valinnaisaine median opettaja ja seitsemännen luokan luokanvalvoja Krista Sköld kertoo etäopetukseen siirtymisen sujuneen helpommin kuin viime keväänä.

– Ehdimme varautua tällä kertaa paremmin etäopiskeluun. Saimme esimerkiksi jaettua kannettavia tietokoneita oppilaille etukäteen sekä pystyimme valmistamaan heitä tuleviin viikkoihin.

– Ohjeita arkeen ja rutiineihin ehdittiin käydä myös yhdessä läpi oppilaiden kanssa. Opettajalta etäkoulu vaatii erityisesti istumalihaksia ja tarkkaa suunnittelua, Sköld sanoo.

Vihdin yhteiskoulun apulaisrehtori ja historian ja yhteiskuntaopin lehtori Kari Karhapää on samoilla linjoilla Krista Sköldin kanssa.

– Viime vuonna etäkouluun siirto tuli lopulta kovin nopeasti. Silloin se oli enemmän hyppäystä tuntemattomaan. Nyt tiedettiin, mikä urakka oikeasti on. Valmisteluun on kuulunut muun muassa välineistön ja yhteyksien varmistelua ja tuntisuunnitelmien tekemistä uusiksi.

– Rehtoreille siirtymisen suunnittelu on tuonut huomattavasti lisätyötä, etenkin erityisen tuen oppilaiden lähiopetuksen junailu, Karhapää toteaa.

Etäopetusta valmisteltiin ja sitä suunniteltiin Vihdin kunnassa jo syksyllä.

– Etäopetuksen ”pelisäännöt”, jotka rehtorivetoisesti Vihdissä laadittiin, käytiin läpi luokanohjaajien, aineopettajien ja oppilaiden kanssa. Siirtyminen ja harppaus etäkouluun ei siten ole ollut niin suuri kuin viime keväänä, Karhapää sanoo.

Hän kertoo ensimmäisen etäkouluviikon sujuneen ”oikein hyvin”.

– Viimevuotinen kokemus on hyvässä muistissa niin opettajilla kuin oppilaillakin. Vuorovaikutteisuus meet-kokouksissa on lisääntynyt ja oppilaat ovat kovasti ahkeroineet oppimisensa eteen, Karhapää kehuu.

– Oppilaat ovat olleet hienosti meeteissä ja ainoastaan yksittäisiä poissaoloja on ollut. Itse asiassa ainakin nyt alussa poissaoloja on ollut vähemmän kuin lähikoulussa.

Karhapää ja Sköld nimeävät etäopetuksen mahdollisuuksia ja haasteita.

– Tietotekninen kokemus karttuu ja etätyöskentelyn taidot lienevät koronakokemuksen jälkeen entistä tärkeämpiä itse kullekin, Karhapää sanoo.

– Oppilailla on erilaisia alustoja, joita he käyttävät myös vapaa-ajalla ja ympärillä on monenlaisia houkutuksia. Voihan se olla, että kotona omassa huoneessa snäppi laulaa, discord ja pelit kutsuvat, kun sopivia tilaisuuksia tulee.

Sköld toteaa, että oppilaiden pitää itse ottaa paljon vastuuta etäopetuksessa.

– Oppilaan pitää itse olla aktiivinen, että saa apua, muistaa palauttaa kaikki tehtävät ja huolehtia rutiineista.

Myös pienryhmätyöskentely on mahdollista etäyhteydellä.

– Oppimista voi järjestää meetin pienhuoneisiin, Sköld sanoo.

Karhapää ja Sköld muistuttavat myös tärkeästä asiasta.

– Omasta jaksamisestaan pitää huolehtia, ettei tietokoneen ääressä ole koko päivää, opettajat painottavat.