Vihdissä 14 tasoristeystä, joista 8 aiotaan poistaa – Miljoonia tarvitaan Nummelan alikulkuihin

Hangon–Hyvinkään rata: Ratasuunnitelma nähtävillä. Sähköistäminen alkaa Vihdissä vuoden päästä.

Nummelan Kuoppanummentien kevytväylän täyspuomillinen tasoristeys poistuu sitten, kun alikulkukäytävä joskus rakennetaan.-Kävelen tästä melkein päivittäin, ja kaksi kertaa on pitänyt pysähtyä junan takia. Kello kilkattaa ja puomit laskeutuvat, mutta koululaisia tästä kulkee paljon, ja heidän turvallisuutensa mietityttää, sanoo Antti-Jussi Kivi, Nummelan Citymarketin kauppias. Marja Keski-Luopa

Marja Keski-Luopa, Marja Keski-Luopa29Kai, Kai Jauhiainen

Vihdin alueella on jäljellä 14 tasoristeystä, joista kahdeksan aiotaan poistaa tulevina vuosina.

Tasoristeysten turvallisuuden parantaminen on mukana Hangon–Hyvinkään radan sähköistyksen ratasuunnitelmassa, jonka ykkösosa on nyt julkisesti nähtävillä 25.3. asti. Jos suunnitelmasta ei tule valituksia, se saa lainvoiman ja työt voidaan juridisesti aloittaa heti. Käytännössä työt päättyvät vuonna 2024.

– Jos jostain tasoristeyksestä valitetaan Helsingin hallinto-oikeuteen ei töitä voida aloittaa siinä pisteessä, mutta muualla kyllä, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Anna Miettinen.

Traficomin hyväksymässä ratasuunnitelman ykkösosassa on mukana valtaosa Vihdin tasoristeyksistä. Tänä vuonna valmistuvaan kakkososaan jäivät Selin Kurkelantien ja Katinhännän Katintien tasoristeykset, koska niistä jätettiin runsaasti muistutuksia viime vuonna.

– Niiden kohdalla otettiin aikalisä; suunnitteluratkaisuja tutkitaan vielä, Miettinen toteaa.

Kurkelantien tasoristeyksen parantamista ja siirtoakin tutkittiin, mutta poistoa esitettiin pohjautuen olemassa oleviin tieyhteyksiin Selintien ja Nummenpääntien kautta. Kiertohaittaa tästä tulisi enintään 3,3 kilometriä.

Tasoristeystöitä pyritään tekemään jo tänä vuonna.

Erkki Mäkelä, Väyläviraston aluepäällikkö

Katinhännän Katintien tasoristeyksen suunniteltuun poistoon liittyy korvaavan tieyhteyden rakentaminen Korkeakalliontielle – kustannusarvio on vajaat 0,3 miljoonaa euroa.

Tasoristeykset poistetaan Nummelasta neljältä viljelystieltä ja Nummelan Kuoppanummentien kevyen liikenteen väylältä. Tämä vaatii miljoonien investointeja, joihin Vihdin kunnankin on osallistuttava.

– Muut tasoristeysten poistot tai parannukset Vihdissä ovat suhteellisen pieniä, sanoo rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.

Nummelan Nissolan alueen viljelysteiden tasoristeykset Yli-Lankila, Laakus, Toimila ja Hemmilä poistetaan, kun suunniteltu Nissolan alikulkusilta rakennetaan ja radan alittava katu otetaan käyttöön. Uusi katu kevytväylineen yhdistäisi Nummelan Enärannan ja Lankilan. Nissolan alikulkusillan kustannusarvio on noin 6,4 miljoonaa euroa.

Nummelan Kuoppanummentien kevyen liikenteen tasoristeys poistetaan siinä vaiheessa, kun alikulkukäytävä radan ja Tuusankaaren ali joskus valmistuu. Kustannusarvio on noin 3 miljoonaa euroa. Kuoppanummentien tasoristeyksessä on kokopuomit.

Myös Ojakkalassa sijaitseva Jättölän viljelystien tasoristeys poistetaan.

Korkeakalliontien tasoristeys ei täytä nykyohjeita kaikilta osin, ja siihen tehdään paitsi puuston raivausta, myös isompi lähes 0,6 miljoonan euron remontti. Puolipuomillisen tasoristeyksen näkemäalueella olevaa kalliota louhitaan ja muun muassa odotustasanteita parannetaan. Korkeakalliotie sijaitsee lähellä Katinhäntää.

Raivausta sekä parannustöitä tehdään kolmessa tasoristeyksessä: Haimoossa Seisakkeentiellä, Nummelan alueella Mäyrääntiellä ja Hiidenmäentiellä. Haimoossa ei ole varoituslaitosta, Mäyrääntiellä ja Hiidenmäentiellä on puolipuomilaitokset.

Vihdin tasoristeyksistä kaksi on nykyisellään riittävän turvallisia: Selki Selintiellä ja Kotkaniemi I Ojakkalassa Kotkaniementiellä.

Juttua muokattu 3.3.2021 klo 18.15: Nummelan viljelysteiden lukumäärä korjattu viidestä neljään.

Hangon–Hyvinkään rata

Ratasuunnitelman 1. osa nähtävillä, löytyy osoitteesta https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko/ratasuunnitelma

Suunnitelma koskee radan sähköistämistä ja tasoristeysten turvallisuuden parantamista.

Välin pituus 145 kilometriä, pistoraiteet mukaan lukien 165.

78 tasoristeystä, joista puolet varustettu turvalaitteilla.

Tasoristeyksiä uusitaan 16 miljoonalla eurolla, josta Vihdin osuus noin 10 miljoonaa. Työt alkavat tänä vuonna ja päättyvät vuonna 2024.

Radan sähköistäminen Vihdissä alkanee kevättalvella 2022.

Kommentoi