Korona horjuttaa joukkoliikennettä – Vihdin joukkoliikenteen palvelulupausta uudistetaan syksystä alkaen

Vihdin joukkoliikenteen vilkkain solmukohta on Nummelan linja-autoasema. Arkisto/Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Kunnanvaltuuston käsittelyyn on tulossa uusi kaksivuotinen joukkoliikenteen palvelulupaus, joka tulisi voimaan elokuun alussa. Kunnan joukkoliikenteen järjestämisen tapa on tarkoitus perata kuluvan vuoden aikana.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on teettänyt alustavan selvityksen ely-vetoisen liikenteen järjestämismallin mahdollisuuksista.

Tämän vaikutuksista Vihdin, Lohjan ja Karkkilan alueella teetetään yksityiskohtaisempi selvitys syksyllä.

Joukkoliikennettä Vihdistä pääkaupunkiseudulle aiotaan kehittää erityisesti opiskelijoiden ja työssäkävijöiden tarpeisiin.

Infoa aiotaan lisätä bussiasemien sähköisillä näytöillä ja sähköisillä palveluilla.

Matkahuolto on siirtymässä lakisääteiseen tunnistepohjaisuuteen joukkoliikenteen lipputuotteissa alkaneen vuoden aikana.

Muutoksen ansiosta myös Vihdin kunnan ostoliikenteeseen on mahdollista saada tarjolle mobiililippujen myynti.

Ostoliikenteen uusi kilpailutus sekä kunnan että ely-keskuksen liikenteen osalta järjestetään maaliskuussa.

Vallitseva pandemiatilanne on horjuttanut ja horjuttaa tällä hetkellä rajusti joukkoliikennettä. Tämän takia kunnan ostamia vuoroja saatetaan joutua lisäämään lähitulevaisuudessa.

Pandemian aiheuttama poikkeustilanne on pyritty huomioimaan myös joukkoliikenteen palvelulupauksessa, jota käsiteltiin kunnanhallituksessa maanantaina.

Periaatteena on muun muassa se, että jos joillain alueilla tapahtuu matkustajamäärissä selkeitä pandemian aiheuttamia tilapäisiä muutoksia, täytyy myös joukkoliikenteen palvelutasoa pystyä tilapäisesti suhteuttamaan asiakasmäärään.

Nykyään liikennöitsijät voivat lakkauttaa bussivuoroja jopa vain viiden päivän varoitusajalla. Korvaavien yhteyksien hankintaprosessi saattaa hankinnan suuruudesta riippuen kestää viikkoja tai jopa kuukausia.

Valtuusto hyväksyi syyskuussa 2018 joukkoliikenteen palvelulupauksen, jolla lisättiin markkinaehtoista vuorotarjontaa täydentävien ostovuorojen määrää.

Palvelulupauksella pyrittiin turvaamaan opiskelu- ja työmatkaliikennettä kylistä ja taajamista Nummelaan, Helsinkiin, Lohjalle ja Karkkilaan.

Palvelulupausta toteutettiin täydessä laajuudessa elokuusta 2019 viime vuoden maaliskuuhun, jolloin koronapandemia aiheutti poikkeukselliset olosuhteet myös joukkoliikenteeseen.

Huhtikuussa oppilaitokset ja suurelta osin myös työelämä siirtyivät etätyöskentelyyn.

Tämän seurauksena matkustajamäärät romahtivat 80 prosenttia, jopa täydellisesti normaalitilanteeseen verrattuna.

Traficom alensi liikennöitsijöiden ilmoitusvelvollisuuden liikenteen muutoksista kahdesta kuukaudesta viiteen päivään.

Koulujen palatessa lähiopetukseen toukokuussa markkinaehtoisia vuoroja ei palautettu liikenteeseen. Siinä tilanteessa kunta osti kiireellisenä suorahankintana tärkeimmät tauolla olleet koululaisvuorot kahdelle viimeiselle kouluviikolle.

Kesällä ja syksyllä joukkoliikenteen määrä oli vähäisessä kasvissa, mutta syksyllä koronatilanteen pahentuessa ja rajoitusten tiukentuessa markkinaehtoisessa liikenteessä ja tapahtunut liikenteen supistuksia kuukausittain.

Arviointi vuoden kuluttua

Kunnanhallitus päätti maanantaina, että joukkoliikenteen palvelulupausta arvioidaan uudelleen alkuvuodesta 2022, kun koronan vaikutukset joukkoliikenteeseen ovat tarkentuneet.

Kunnanhallituksen jäsen Olli Ikonen esitti Olli Pekka Hatanpään kannattamana, että palvelulupauksen kohta ”Yhteydet Ojakkalasta ja Hiidenrannasta Nummelaan arkisin aamulla klo 7 ja 8 sekä iltapäivisin paluuvuorot klo 16 ja 17” muutetaan muotoon ”Yhteydet Otalammelta, Ojakkalasta ja Hiidenrannasta Nummelaan arkisin aamulla klo 7 ja 8 sekä iltapäivisin paluuvuorot klo 16 ja 17.”

Tämä esitys kaatui äänin 6-3 kun kunnanohtaja Erkki Eerolan pohjaesitystä lannattivat Tuija Sundberg, Sari Metsäkivi, Tapio Karjalainen, Veli-Matti Laitinen, Varpu-Leena Malmgren ja Kari Viherkanto.

Ikosen esityksen kannalla äänestyksessä olivat Anu Rajajärvi ja Olli Pekka Hatanpää

Kommentoi