Nummelan Rengasmarketissa on laatuaan Suomen ensimmäinen rengashissi ja asiakkaille runsaasti etätyötiloja

Jari Silfverberg ja Sebastian Silfverberg avasivat Rengasmarket Nummelan uudet tilat viime viikon alussa. Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

Nummelan Rengasmarketin ja NVO Varaosamyynnin yrittäjä Jari Silfverberg voi pikku hiljaa ottaa hivenen rennommin: rengasliike on ollut avoinna uusissa tiloissa nyt runsaan viikon ja tilojen sekä tekniikan viimeistelytyöt alkavat olla loppusuoralla.

Rengasliikkeelle rakennettiin uudet noin 2 000 neliön tilat kolmeen tasoon. Uuteen rengasvarastoon mahtuu varastoon asiakkaiden renkaita 1 160 sarjaa.

Kymmenen metriä korkeassa varastotilassa rengasalan ammattilaisten apuna on joensuulaisen Hestek Oy:n valmistama laatuaan Suomen ensimmäinen rengashissi.

– Ergonomiaan ja eri työvaiheiden tehokkuuteen on nyt satsattu paljon, Jari Silfverberg esittelee. Eräs esimerkki on automatisoitu rengaspesuri.

– Rengassarjat varastoidaan pestyinä. Ennen alle laittoa varastossa olevat rengassarjat tarkastetaan ja asiakkaaseen ollaan yhteydessä. Meidän tehtävämme on osaltamme pitää huolta liikenneturvallisuudesta.

Silfverberg halusi uusien tilojen suunnittelussa huomioida asiakkaiden erilaiset tarpeet rengastöiden ja viereisessä hallissa tehtävien autohuoltojen aikana.

Ergonomiaan ja eri työvaiheiden tehokkuuteen on nyt satsattu paljon.

– Tänne ylimpään kerrokseen teimme nykyaikaiset etätyötilat, Jari Silfverberg esittelee oman työhuoneensa vieressä olevaa asiakkaiden käyttöön varattua suurehkoa tilaa.

Työpisteitä asiakkaille on kahdeksan. Yläkerran asiakastilassa on myös nojatuoleja.

Katutason myymälätilassakin on panostettu asiakkaiden viihtyvyyteen: on sohvia ja nojatuoleja ja kahviakin on tarjolla.

Työtä on Jari Silfverbergin johtamissa yrityksissä tällä hetkellä 26 autoalan ammattilaiselle.

– Päätimme ottaa nämä uudet tilat käyttöön viime viikon alussa. Näin saamme kerättyä riittävästi kokemusta uusista järjestelmistä ja laitteista talvirengassesongin starttia varten.

Raskaan kaluston rengastöitä varten asennukset valmistunevat noin kuukauden sisällä.

– Rengasmarketin aikaisempiin tiloihin saisi luotua hyvät tilat vaikkapa pienkonemyynnille ja pienkoneiden huollolle, Jari Silfverberg pohtii.

Keskusteluun ”kitkat vai nastat?” Jari Silfverbergillä on vastaus valmiina.

– Päivän viimeinen etappi sen yleensä ratkaisee. Tällä seudulla on paikoitellen paljon mäkistä maastoa eli kotipihaan pääseminen ratkaisee usein talvirenkaiden valinnan nastojen eduksi.

– Esimerkiksi viime talvena pärjäsi kitkarenkailla erinomaisesti – jos ajoi suolatuilla pinnoilla. Moni on kuitenkin liikenteessä ennen kuin suolausautot ovat liikkeellä, Silfverberg muotoilee.

Rengasmarket Nummelaa arjessa pyörittävä Sebastian Silfverberg kertoo, että tällä hetkellä nastarenkailla on talvirengasmyynnissä noin 80 prosentin osuus.

– Yleisin vannekoko on tällä hetkellä 16 tuumaa, mutta kohti 17 tuumaa ollaan menossa, isä ja poika laskeskelevat.

Viime vuonna alkaneessa rakennushankkeessaan Jari Silfverberg on halunnut hyödyntää mahdollisimman paljon paikallista ammattitaitoa.

– Suunnitelmista on vastannut Rakentajain Insinööritoimiston Laura Talstila. Rakennesuunnittelu ja elementtisuunnittelu ovat Insinööritoimisto JS-Suunnittelu Oy:n Jari Sinirannan käsialaa. Rakennustekniset työt urakoi Seppo Liusvaaran yritys Taratsa Oy.

Sama linja on jatkunut tilojen viimeistelyssä ja varustamisessa.

Uusien tilojen lämmitysmuodoksi Jari Silfverberg valitsi ilmavesilämpöpumput. Niitä on seinustalla nyt rivistö.

– Aurinkosähköjärjestelmän kapasiteetti on 60 kW. Mikko Isokangas suunnitteli järjestelmän kapasiteetin niin, että pystymme itse hyödyntämään kaikissa olosuhteissa auringon avulla tuotetun sähkön näissä parissa rakennuksessa, yrittäjä esittelee tyytyväisenä.

Kommentoi