"Kaikki kalusto on liikkeellä" – raju lumimyräkkä laittoi tiistaiaamusta alkaen auraajat kovalle koetukselle

Lumenauraukset käynnistyivät varhain tiistaiaamuna. Tässä tunnelmia Nummelasta Asemantien ja Pillistöntien risteyksestä ennen aamuseitsemää. Arkisto/Vesa Valtonen

Vesa Valtonen

– Kiirettä pitää, tiivisti tilannetta Vihdin kunnan katumestari Jari Kokkonen tiistaina kun aurauksia oli tehty rajun lumimyräkän seassa kuutisen tuntia.

– Kaikki kalusto liikkeellä, niin kunnan kuin urakoitsijoidenkin.

Työtä piisaa yllin kyllin pitkään jatkuvassa lumituiskussa, sillä kunnan vastuulla on aurattavia katuja noin 150 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä noin 95 kilometriä.

Kunnalla oli auraustöissä tiistaina tiehöylän lisäksi auraamassa kolme kunnan konetta.

– Urakoitsijoilla on nyt liikenteessä kunnan liikennealueita auraamassa yhdeksän traktoria, Jari Kokkonen laskeskeli.

Edessä oli pitkä työrupeama, sillä tiistaina ennustettiin talvimyräkän jatkuvan pitkälle keskiviikon puolelle.

Tiistaina aamuyöstä alkanut sankka lumisade vaikeutti tieliikennettä huomattavasti.

Nummelan keskustassa kunnan ylläpitämillä liikennealueilla ensimmäiset aurauskierrokset käynnistyivät puoli seitsemän paikkeilla.

Ilmatieteen laitoksen meteorologin hieman ennen seitsemää antaman sääkatsauksen mukaan lumipyryalue voimakkaine sateineen ja tuulineen oli siinä vaiheessa vasta kuitenkin leviämässä maan etelä- ja länsiosaan.

Vihdin kunnan liikennealueille on muutama vuosi sitten määritelty kolme kunnossapitoluokkaa.

Lumen auraaminen ajoradalta alkaa ykkös- ja kakkosluokan alueilla kun lunta on keskimäärin viisi senttiä. Kolmosluokan alueilla aurausten starttiraja on seitsemän senttiä lunta.

Ohjeiston mukaan ykkös- ja kakkosluokkien kaduilla auraaminen alkaa "mahdollisimman pian laatustandardin alituttua, tai riittävän ajoissa ennen liikenteen huipputuntien alkamista".

Aurauksiin pitäisi lähteä ykkösluokan väylille viiden tunnin kuluessa tarpeen syntymisestä.

Auraukset ykkösalueilla pyritään hoitamaan niin, että työt ovat tehtyinä yöllisen lumisateen jälkeen aamukuuteen mennessä.

Kakkosluokan alueilla auraamiset alkavat yleensä lumisateen lakattua.

Jos lumisade jatkuu pitkään, aurataan kakkosalueet mahdollisuuksien mukaan laatustandardin alituttua.

Normaalisti kakkosalueiden auraus tehdään välittömästi ykkösluokan katujen jälkeen.

Auraus kakkosalueilla pyritään tekemään siten, että työ on valmis yöllisen lumisateen jälkeen kevyen liikenteen väylillä aamulla seitsemältä ja ajoradoilla tuntia myöhemmin.

Kolmosluokan kaduilla auraustöiden pitäisi olla tehtyinä siinä vaiheessa kun tarpeen syntymisestä on kulunut 14 tuntia – mikäli aurauskalusto ei ole siirretty liukkaudentorjuntatyöhön.

Pyhäpäivinä katualueiden ykkösluokassa noudatetaan kakkosluokan tavoitteellista laatutasoa.

Kunnan verkkosivuilla olevien ohjeiden mukaan kiinteistön omistajien velvollisuutena on tarvittaessa poistaa kadun vierelle kertyneet lumivallit, samoin aurauksessa tontille johtavien teiden liittymiin kertyneet lumet.

Tonttiliittymän kunnossapito kuuluu kiinteistölle.

Kiinteistöjen kunnossapito ei ohjeiden mukaan saa vaikeuttaa kadun talvikunnossapitoa.

Kiinteistöjen lumia ei saa tuoda katu-alueelle eikä katujen näkemäalueille.

Ympäristöviranomainen voi myös määrätä tontinomistajan poistamaan lumet em. tapauksissa ja määrätä suorittamaan kunnossa- ja puhtaanapitovelvollisuutensa.

Katujen talvihöyläykselle on kunnan verkkosivuilla omat normistonsa.

Sallittu keskimääräinen urasyvyys ykkösluokan alueilla on kolme senttiä, kakkosluokassa viisi senttiä ja kolmosluokan kaduilla seitsemän senttiä.

Liukkauden torjunta tehdään kunnan lupauksen mukaan aina kelin niin vaatiessa. Ajoradat hiekoitetaan pääsääntöisesti yhdellä kertaa kaikilta osin.

Yllättävissä keliolosuhteissa voidaan käsitellä ensiksi vaarallisimmat kohdat, muun muassa mäet, risteykset, suojatiet.

Kevyen liikenteen väylät käsitellään kaikilta osin ja ennen ajoratoja.

Kunnossapitoluokitukset ja katuluokitukset taajamittain esitellään kunnan verkkosivuilla www.vihti.fi

Kommentoi