Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Mitä hyötyä Vihdille olisi Nummelan lentokentän toiminnan muuttamisesta?

Nummelan lentokentän toimintaa ollaan merkittävästi kasvattamassa. Siitä syystä haetaan ympäristölupaa jolla voidaan lento määriä merkittävästi nostaa. Jos toiminta laajentuu huimasti, kuten nyt on suunnitteilla, on sen merkitys koko Nummelan alueen äänimaailmaan merkittävä. Ympäristöluvan saamiseksi on tehty selvityksiä, joista yksi on äänitaso mallinnus.

Mallinnuksesta poimintoja Nummela lentokeskus EFNU äänitasomallinnus 27.3.2022

Lentosääntöjen mukaisesti tiheään asutun alueen yläpuolella lentokorkeuden pitää olla vähintään 300 metriä (1000 jalkaa) maan pinnasta tai 300 metriä lähempänä olevan esteen yläpuolella. Paitsi lentoonlähdön ja laskeutumisen aikana. Nummelan keskusta on juuri alueella, jolla lentokoneet ovat lasku ja nousuvaiheessa.

Äänitasomallinnuksen kartoista selviää, että useimpien konetyyppien äänet ovat alle 1000 jalkaa korkeudessa 60 – 85 dB ja DC3 koneessa 70 – 110 dB ja silloin ne ylittävät selvästi valtioneuvoston ohjearvot, jotka ovat pysyvän asutuksen raja-arvo on päivällä 55 dB(A). Yöllä raja-arvot ovat asuinalueella 50 dB(A)). Helikoptereista ei ollut mitään laskelmia esillä ja ne ovat olleet selvästi kovaäänisempiä nyt. Miksi tästä ei ole laskelmia? Kai ne saadaan ennen ympäristölautakunnan päätöstä?

Olen useasti kysynyt kunnallispolitiikoilta, onko Nummelan lentokentälle tehty lentokentän melualueen lähtötilanteesta kartoitusta ja onko lentokentän toiminnan muuttumisen tuomasta muutoksesta tehty lentomelualueen tuleva laskelma. Nyt huomaan, että tällainen on tehty, mutta miten sitä on tulkittu? Uskallan väittää, että mallinnuksen sivuilla 30, 32 ja 34 olevat kuvat eivät kerro koko totuutta.

Mallinnuksesta poimitut asiat ovat niitä, jotka todella oltava keskustelussa esillä ja jos nämä asiat esiteltäisiin vihtiläisille selkokielellä (toivottavasti on esitetty ainakin ympäristölautakunnalle), voisi ymmärrys kasvaa ja jopa muuttaa ihmisten kantaa asiaan ja tuoda tarkennuksia lupaan.

Mitä hyötyä Vihdille olisi Nummelan lentokentän toiminnan muuttamisesta?

Useasti on nostettu esille uudet työpaikat, joita toiminta tuo. Kuinka monta työpaikkaa todellisuudessa tulee ja ovatko kaikki yritykset vihtiläisiä jotka toimivat lentokentällä, jolloin verotulot kohdistuisi tänne? Vai ovatko yritykset rekisteröityneet esim. Kouvolaan, kuten GridJet.

Mitä haittaa Vihdille ja ennen kaikkea Nummelan taajamalle lentokentän toiminnan muuttamisesta olisi?

Jo edellä mainittu lentokonemelu on selkeä haitta. On kerrottu ja esitetty, että uudet pienkoneet ovat hiljaisempia kuin vanhemmat, kyllä näin ovat, mutta ei varmaan ole määritelty millaiset koneet saavat laskeutua ja nousta lentokentälle tai kielletty liian kovaa ääntä pitävät koneet? Näitä suurempi melusaaste tulee helikoptereista ja niiden melu on selvästi suurempaa kuin mikään aikaisempi lentomelu, eikä niistä oltu tutkimuksessa mitään tietoa.