Lukijalta | Nummelanharjua ei pidä unohtaa!

Vihdin kunta haki helmikuussa maisematyölupaa avohakkuulle Nummelanharjulle: Tarmonmajan takana oleva puusto, arviolta 200 mäntyä vesakkoineen poistetaan. Lupa toimenpiteelle myönnettiin 8.6. Päätökseen voi vaatia oikaisua ympäristölautakunnalta 23.6.2022 klo 14 mennessä, ja tarvittaessa hakea muutosta hallinto-oikeudesta. Päätöksen saa pyytämällä kunnanvirastosta. Asemakaava-alueella maisematyöluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei toimenpide vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen eikä turmele kaupunki- tai maisemakuvaa. Molempien mainittujen edellytysten on täytyttävä, jotta maisematyölupa voidaan myöntää.

Maisematyöluvassa todetaan muun muassa seuraavanlaista: Toimenpidealue on lentokenttä ja koko puusto pitää poistaa turvallisuussyistä. Hakkuu kohdistuu kiitoradan 27 turvallisuusalueelle eikä kiitotie ole ollut käytössä huhtikuun 2020 jälkeen. Alueen käyttäjät eivät kunnioita taistelukaivantoja kulkiessaan niiden lävitse. Eroosio uhkaa lentokenttää ympäröiviä luonnontilaisina säilytettäviksi tarkoitettuja puistoalueita ja niitä käytetään voimassa olevan kaavan vastaisesi ulkoiluun. Lentokenttätoiminta ja ulkoilijat autoineen ovat Nummelanharjun herkälle mäntykankaalle isompi uhka kuin metsänkäsittely. Hakkuu turmelee maisemakuvan.

Miksi moottori-lentoliikenne on ollut sallittua?

Kuntalaisten jättämien huomautusten pääkohdista on kunnalta unohtunut päätöksessään mainita kunnan tekemä massiivinen, kaksi kuukautta kestänyt runtelu alueella. Maisemaa ’harvennettiin’ 0,2 milj. euron edestä kuntalaisten ja luonnon kustannuksella. Hoidettiin kerralla kuntoon! Kunta koki tarpeelliseksi poistaa myös muinaisjäännöksistä puustoa. Motolla mentiin varustuksen reunalle ja hakkuutähteitä kaivannoissa oli museoviranomaisen ohjeiden vastaisesti vielä keväällä 2022.

Luonnonläheisen Vihdin kunnan olisi ollut syytä miettiä kahdesti Nummelanharjun kokonaisuutta ennen kuin rahan tarpeessaan ja kehityskiihkossaan hakkasi lisäpuunmyyntitulot selkeästi vuosikymmeniä kuntalaisten virkistyskäytössä olleelta alueelta. Vieläpä Vihdin tärkeimmältä virkistysalueelta! Alueen asukkaiden lähes takapihoilta poistettiin ikihongat: ”kuusettumisen estämiseksi”. Naapurit kuultiin 7 päivän varoitusajalla ja maisematyöluvan sisältö ei vastannut itse toimenpidettä laajuudessaan, ja kaikessa karmeudessaan. Tervasrososta ei ole todisteita näkynyt tähän päivään mennessä.

Onko kiitorata 27 ollut todella myös käytännössä pois käytöstä? Miksi moottorilentoliikenne on ollut sallittua voimassa olevan ympäristöluvan vastaisesti? Miksi kaavaa N199 ei valmisteltu ensin rinnakkain ympäristöluvan kanssa ja vasta sitten harkittu, mistä alueelta on järkevää puustoa ylipäätään edes kaataa? Avohakkuu 1E-luokan pohjavesialueella ja paahtavalla harjulla on riski. Lentoliikenne on pohjavesialueella aina riski.

Suosittelen tutustumaan päätöksen yksityiskohtiin ja tekemään tarvittavat toimenpiteet ennen kuin on liian myöhäistä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat