Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | HSL:n myötä profiloituisimme osaksi pääkaupunkiseutua

Vihdissä on nyt vähintään vuosikymmen yritetty omin voimin luoda ”innovatiivista” julkista liikennettä. Tämä on tarkoittanut käytännössä tyhjiä lupauksia ja vähenevää markkinaehtoista liikennettä.

Kaikissa joukkoliikenneselvityksissä on todettu, että vihtiläisten liikkuminen kohdistuu pääasiassa Vihdistä pääkaupunkiseudulle ja takaisin. Nyt ratkaisuksi tälle pääkaupunkiseudun ja Vihdin väliselle liikenteelle on innovoitu yhteistyötä Inkoon, Karkkilan ja Lohjan kanssa. Tärkeitä naapureita, mutta ei niitä suuntia joihin liikenne tulisi pääasiassa järjestää.

Erityisen tärkeää julkisen liikenteen käytössä on palvelun taso, lipputuote, jolla matkustaja pääsee perille asti, ei vain Helsingin keskustaan vaan työpaikalleen esim Karaporttiin Espooseen, kouluun Otaniemeen tai Viikkiin sekä harrastuksiin ympäri pääkaupunkiseutua ja tietenkin liikkumista Vihdin sisällä. Hyvä palvelutaso vaatii hyvin suunnitellun ja integroidun kokonaisuuden, joka sisältää niin yhtenäisen lipputuotteen, joka sisältää myös alennusryhmät, kuten opiskelijan kuukausilipun, sekä luonnollisesti toimivan aikataulujärjestelmän, josta matkustaja saa helposti aikataulutiedot kotoa kohteeseen. HSL pystyy järjestämään kaiken tämän ja enemmän. ELY ei tähän pääkaupunkiseudun lippu- ja palvelujärjestelmään meitä saa integroitua. Mahdollista on, että vihtiläinen voi tulevaisuudessakin ostaa täysihintaisen HSL:n lipun ELY:n lippujärjestelmän päälle, mutta kaikkine alennusryhmineen HSL:n järjestelmä kuuluu HSL:n jäsenkunnille.

Yhtenä valintakriteerinä on ollut hinta, joka on esitetty oleva ELY-.vetoisessa mallissa 1,4M€–1,8M€ kun taas HSL osalta vuoden 2018 hinta-arvio oli 2,6M€. Huomion arvoista on se, että HSL:n 2018 hintalapun mukainen palvelutaso on huomattavasti korkeampi kuin nyt selvitetty ELY-vetoinen julkisen liikenteen palvelutaso. Hinnat eivät siis ole vertailukelpoisia muutoin kuin, että HSL:n 2,6M€ saa paremman palvelutason kuin ELY:n 1,8M€:lla.

HSL:n selvityksissä on vuosien varrella tullut selväksi, että koulumatkaliikenne on pääasiassa järjestettävissä normaalin julkisen liikenteen järjestämisen puitteissa. Siis osana normaalia HSL:n vuorotarjontaa. ELY-vetoinen 1,8M€ ei kuitenkaan sisällä ollenkaan koulukuljetuksia, joiden kustannus vuositasolla on n. 1,3M€.

Vähäisenä ei voida pitää myöskään HSL:n vaikutusta Vihdin brändille. HSL:n myötä profiloituisimme osaksi pääkaupunkiseutua, dynaamiseksi maaseutumaiseksi kunnaksi, josta jokainen pääsee kodistaan helposti töihin, opintoihin sekä palveluiden pariin ja jonne myös pääsee muualta pääkaupunkiseudulta töihin.

Kyse ei ole vain brändistä ja laadukkaasta, toimivasta julkisesta liikenteestä vaan kyseessä on merkittävä tekijä elinvoimaisuuden parantamisessa. Ihmiset pääsevät töihin ja yritykset saavat työntekijöitä. Varsin merkittävänä tekijänä on se, että kaikki suuremmat teollisuuslaitokset ottavat huomioon toimivan joukkoliikenteen arvioidessan mihin sijoittuvat koska tällä on suuriratkaiseva merkitys työvoiman saannin kannalta.

Siksi esitin kunnanhallituksessa HSL:n valintaa Vihdin joukkoliikenteen järjestäjäksi. Esitin HSL:ää siksi, ettei meillä ole enää varaa olla lunastamatta lupauksiamme kuntalaisille elinvoimaisesta, menestyvästä kunnasta. Esitin HSL:n valintaa Vihdin joukkoliikenteen järjestäjäksi, koska kotikuntamme kuuluu pääkaupunkiseudun menestyvien kasvukeskusten joukkoon.