Pääkirjoitus Mikä on Vihdin matkailun ”kärkijuttu”?

Viime sunnuntaina järjestetyssä Vihdin matkailugaalassa monet poliitikot näyttävät tunnistaneen, että matkailu on kunnan yksi strateginen kärki (sivu 5). Gaalasta ei puuttunut villejäkään matkailuideoita. Kunnan haaste on, miten ideat toteutetaan ja rahoitetaan ja miten rakennetaan yhteistyöverkko yrityksien ja jopa toisten kuntien välille.

Jotkut kunnan päättäjät puhuvat matkailusta ”kärkijuttuna”. Miten kärkijuttu pilkotaan konkreettisiin osiin? Mitkä ovat Vihdin erityisiä matkailun kärkihankkeita ja mikä on matkailun ykköskeihäänkärki? Kun strateginen taso on selvillä, on laadittava hankkeista tavoiteohjelma, tehtävä hankesuunnitelmat ja sovittava yhteistyökumppaneiden kanssa vastuista. Matkailuhankkeet etenevät vasta sitten, kun ne ovat budjeteissa.

Toimeenpanon nopeus voi ratkaista, mikä Uudenmaan kunta pärjää suhteellisesti parhaiten, kun matkailijoista kilpailevat myös naapurikunnat. Tärkein kysymys on miten erottua muista kunnista. Kun matkailutuote on kunnossa, viestintä, markkinointi ja brändityö vie matkailutavoitteet maaliin. Matkailumarkkinointi lisää myös Vihdin muuttovetovoimaa.

Vihdin matkailun luontaisetuihin kuuluvat ainakin luontopolut, hiihto-, melonta- ja polkupyöräreitit. Nuuksion luontoaarteiden arkku on ehtymätön ideoiden keidas.

Aija Pirinen

Kirjoittaja on Luoteis-Uusimaan ja Vihdin Uutisten päätoimittaja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat